Sollefteå kommun har gjort en konsekvensanalys av hur covid-19 kan slå mot turismen i Sollefteå i sommar. Hjärtat i de inre delarna av kommunen är Junsele djurpark och om den inte öppnar skulle mellan 20 000 och 30 000 potentiella besökare utebli.
Det här skulle enligt analysen slå mot Ica, OKQ8, restaurangerna, hantverkare, boendeställen, upplevelsearrangörer på orten bland annat. En del branscher skulle tappa två tredjedelar av omsättningen om parken inte öppnar.
Små omsättningar
– Vi har en företagsstruktur med många små företag som kanske inte har så stora omsättningar, men man har varit duktig på att driva företagen så att de går runt, säger Thomas Östman, näringslivschef i Sollefteå kommun.
– Men om kundtillströmningen uteblir påverkas de väldigt negativt. Då är det imponerande att se den drivkraft och vilja som finns i Junsele framför allt men i inlandet överhuvudtaget där man försöker hitta lösningar för att genomleva det här. Det vill vi uppmuntra och stötta men vi kan inte gå in med pengar.
Enkät till företagarna
Företagare i Junsele har fått fem frågor från kommunen. Det handlar om branscherna bygg, entreprenad, handel, restaurang och boende.
Bland annat tror 77 procent av dessa på en marginellt eller markant minskad omsättning om djurparken skulle hållas stängd i sommar.
Projekt ändrar inriktning
– Vi drog i januari igång ”Arena Höga Kusten Inland” med inriktning mot produktutveckling, sampaketering och digital utveckling bland annat för att just boosta besöksnäringen i inlandet. Fokus i det projektet är Sollefteå kommun men särskilt de inre delarna där Junsele är navet, berättar Thomas Östman.
Just nu pågår arbetet med att ändra inriktningen i det projektet, så att det är berett när restriktionerna när det gäller covid-19 väl släpper.
”Planera för det bästa – beredd på det värsta”
– Junsele och företagarna där är verkligen i framkant. De är ”på” och vill verkligen göra något och det är bra positiva tankar. Målbilden måste ju vara att det blir turism i sommar. Det är min natur att tro på en framtid där vi planerar för det bästa, men är beredd på det sämsta, säger Thomas Östlund.