Coronakrisen får inte företagarna i Junsele att ge upp – tvärtom. Börje Norberg, ägare av restaurangen Corner House, berättar hur han nu hittar nya vägar genom krisen.
– Vi har startar en frukostklubb, där vi diskuterar möjligheter. När allt det här släpper ska vi vara beredda, förklarar han.
Tappat 80 procent av omsättningen
Han har tappat 80 procent av omsättningen men sitter inte på dyra lån, så än klarar han sig. Men den verkliga krisen finns runt hörnet, och det är nu man ska satsa, tycker han.
Närturismen
Snart drar en marknadsföringskampanj igång för byn. Det är närturismen som är målgruppen då utlandsresorna lär bli färre denna sommar.
– Vi har ju ytorna. Man behöver inte trängas här. Det finns mycket att se och man behöver inte känna sig instängd, säger Ulf Henriksson som driver Junsele Djurpark.
Kommunen är med
Även samarbetet med kommunen har fungerat bra. Den som har idéer får stöd, anser båda.
– Jag tror på det här. Jag tror på Junsele och att vi satsar rätt, avslutar Ulf Henriksson.