Gif Sundsvall erkände på en presskonferens att klubben är i akut behov av fem miljoner kronor. Då kan de närmare 200.000 som swish-kampanjen snart fått in kännas som småpengar i sammanhanget.
– I det stora perspektivet kan vårt bidrag kännas marginellt, men det känns ändå som ett bra bidrag. Det är ändå nyttiga pengar och kanske bidrar det till att andra också går på matcher eller är med och sponsrar, säger Lars Nylin, som är en av initiativtagarna till kampanjen.
Visar på ett engagemang
Han är själv inte förvånad över att de allsvenska klubben är i ekonomisk kris.
– Det kunde man ju räkna ut när arenanamnet aldrig blev sålt, när det var 1.000 färre i publiken på matcherna och när ingen spelare blev såld. Men det är ändå väldigt tråkigt förstås, säger Lars Nylin.
Han är själv utflyttad sundsvallsbo, men är engagerad i giffarna från Stockholm. Där är han med i Stockholms supporterklubb GIF-08, som möts och ser matcher på sportklubbar eller på på plats om det är matcher i Stockholm.
Vill stärka varumärket
– Det var vi tillsammans med fansen i Sundsvall som drog igång kampanjen i somras. Summorna i sig är inte det viktigaste, men det visar ändå på ett engagemang, menar han.
Förhoppningar finns också att kampanjen ska hjälpa till att stärka varunamnet Gif Sundsvall.
– Det här är bara några år i en lång framgångsrik historia. Klubben har funnits i 114 år och var med och öppnade Norrlandsfönstret och vi har två spelare i landslaget just nu, säger Lars Nylin.