• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Vintern har milt uttryckt inte varit någon höjdare för Norrtåg hittills – och framför allt inte för resenärerna. Ungefär fyra av tio tåg har kommit fram i tid. Nästan var tredje avgång har ställts in. Foto: SVT / arkiv

Knappt hälften av Norrtågs utsatta avgångar framme i tid

Uppdaterad
Publicerad

Vintern har varit katastrofal hittills för tågtrafiken i Norrland. Av Norrtågs alla avgångar under januari var 42 procent framme i tid – inte ens hälften alltså.

De siffror som SVT Västernorrland tagit del av visar att drygt 30 procent av Norrtågs samtliga planerade avgångar ställdes in under januari månad i år.

Av de tåg som till sist lämnade perrongerna var över 40 procent mer eller mindre försenade.

Fyra av tio i tid

Summa summarum kom omkring 42 procent av tågen fram i utsatt tid, alltså ungefär fyra av tio – om man även räknar in de inställda avgångarna.

Allra värst har det dock varit för Norrtågs trafik mellan Umeå och Luleå. Där har blott 22 procent, alltså bara vart femte tåg, varit framme i tid.

När det gäller SJs avgångar i regionen under samma tidsperiod är läget inte lika illa. Men ändå långt ifrån tillfredställande.

Inte nöjda

SJ-tågen mellan Sundsvall och Stockholm har hållit tiderna i 59 procent av fallen, i motsatt riktning är siffran något bättre – 65 procent.

Blott 53 procent av SJ-avgångarna mellan Sundsvall och Umeå har kommit fram i tid, alltså bara något mer än i hälften av fallen. Åt andra hållet har det varit lite bättre, 72 procents punktlighet.

Och operatörerna inom tågtrafiken i Norrland är allt annat än belåtna med situationen.

Yrsnö och vilt på spåret

– Det finns ingen anledning att känna sig nöjd med de resultat vi uppnår just nu, säger Mats Gustafsson, vd för Tågkompaniet som sköter själva trafiken åt Norrtåg.

Han berättar att de största och flesta problemen orsakats främst av två faktorer. Dels av yrsnö som gjort spåren svår- eller okörbara på vissa sträckor. Dels av viltolyckor framför allt med älg.

Trafikverket får också kritik

– De stora snödjupen ute i markerna har gjort att viltet sökt sig till spåren för att kunna ta sig fram, vilket i sin tur orsakat många olyckor. I vinter har vi haft i genomsnitt en olycka med älg per dygn, säger Mats Gustafsson.

Han tycker också att Trafikverket har en del av skulden till problemen för tågtrafiken i vinter.

– De borde kunna ploga bort snön från spåren bättre. Som det är nu är det våra tåg som sköter plogandet, säger han.

Hoppas på blidväder

I övrigt hoppas Mats Gustafsson på vädrets makter – fast i annan riktning än hittills så att säga – för att situationen ska förbättras.

– Det vi skulle behöva nu är ett rejält blidväder. Då skulle snöröken försvinna, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.