Skylten på Midlanda flygplats som säger: Sundsvall/Timrå Airport.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Skev konkurrens mellan olika delar av landet” – hör argumenten för ökat statligt ansvar för flygplatserna i Sverige. Foto: SVT

Kommuner vill återinföra statligt ägande av flygplatser

Uppdaterad
Publicerad

De senaste åren har flera svenska flygplatser blivit kommunala. Nu växer kraven på statligt ansvar, likt modellerna i Norge och Finland.

– Vi är beredda att betala den här kostnaden, men vi tycker inte att vi borde göra det, säger Sundsvalls kommunalråd Niklas Säwén (S).

I Norge äger det statliga företaget Avinor AS 45 flygplatser runt om i landet. I Finland är det Finavia som förvaltar och utvecklar ett 20-tal av de största flygplatserna.

Sveriges motsvarighet till Avinor och Finavia heter Swedavia som just nu äger och förvaltar Göteborg-Landvetter flygplats, Kiruna flygplats, Luleå-Kallax flygplats, Malmö Airport, Ronneby Airport Stockholm-Arlanda flygplats, Stockholm-Bromma flygplats, Umeå Airport, Visby flygplats och Åre Östersunds flygplats.

Härnösand hoppade av

När staten beslutade om att släppa ansvaret för vissa flygplatser, tvingades kommunerna ta över för att flygtrafiken skulle kunna fortsätta.

Före april 2010 ägde svenska staten 14 flygplatser varav tre, Karlstad, Ängelholms och Örnsköldsviks flygplatser, blev kommunala inom ett år.

2013 följde dåvarande Sundsvall-Härnösands flygplats med och kort därefter hoppade Härnösands kommun av ägandet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.