Gudrun Sjödin (S), ordförande för Höga kusten Airport och vice ordförande i kommunstyrelsen i Kramfors, säger att deras fordran tillsammans med krav från andra flygplatser kan ha varit en utlösande faktor för konkursansökan.
– Jag tror att det är en del av det. Nästan alla andra flygplatser har nästan också skickat fakturor till Kronofogden så vi är inte ensamma, säger hon.
Kommunerna i Sollefteå och Kramfors gick så sent som ifjol in med tio miljoner kronor till flygplatsen och indirekt Nextjet för att garantera fortsatt trafik på flygplatsen. Avtalet kallades olyckligt av politikerna då. Men det var en lösning för att undvika att stänga flygplatsen sa Gudrun Sjödin i september i fjol. När man nu avräknat passagerarantal, inställda turer och de buntbiljetter kommunerna köpt, återstår en fordran på drygt fem miljoner.
Flyget avgörande för näringslivet
– Vi har skickat en faktura på 5,4 miljoner som också skickats till Kronofogden och sedan har vi förstås en faktura på start- och landningsavgifter, säger Gudrun Sjödin (S).
Hon påpekar att flyget är helt avgörande för näringslivet i Ådalen och hoppas på en snabb lösning för flygplatsen. Även om Kramfors inte omfattas av allmän trafikplikt än.
– Jag vet att Trafikverket tillsatt en krisgrupp så vi hoppas att vi får bli en mellanlandningstation.
Hoppas regeringen agerar
Trafikverket försöker nu skyndsamt att lösa situationen för fem drabbade flygplatser i norr där man har upphandlat trafiken tidigare enligt allmän trafikplikt. De fem är Hemavan, Vilhelmina, Lycksele, Gällivare och Arvidsjaur. Men för Kramfors del så gäller inte beslutet om allmän trafikplikt förrän oktober nästa år. Gudrun Sjödin hoppas nu att regeringen griper in.
– Jag hoppas att de i en sådan här krissituation förstärker Trafikverket med medel så att de kan påskynda det här.