Projektet har drivits sedan 2015 men har blivit både försenat och fördyrat. Kommunalförbundet KSA är tänkt att vara en rikstäckande, gemensam satsning som skulle ersätta dagens system med olika avtal med ambulansflygoperatörer.
Tanken var även att det skulle bli en billigare lösning, men Henrik Sendelbach konstaterar att kostnaden nu tycks ligga på samma nivå som dagens olika ambulansflygavtal.
Ännu inget flyg igång – och ingen slutkostnad
Samtidigt finns det ännu ingen slutnota, menar han, och pekar bland annat på att frågan om hangarhyror på de tre baserna i Umeå, Stockholm och Göteborg ännu inte är löst.
Projektet har fått skarp kritik tidigare, från andra delar av landet. Liberalen Henrik Johansson, regionpolitiker från Örebro, menar att äventyret inte kan sluta på annat sätt än en ekonomisk katastrof.
Regionrådet i Skåne, moderaten Anna Mannfalk menade å sin sida att poängen med regioner är att de ska driva sjukvård, inte flygbolag.
Haft svårigheter
Glenn Nordlund, (S) regionråd i Västernorrland, sticker inte under stol med att projektet haft svårigheter men att den styrelse som ombildades förra sommaren nu tagit tag i frågan.
Han tror starkt på satsningen:
– Det här kommer att förbättra flygambulansmöjligheterna i Sverige, säger han.
Borde regionen dra sig ur?
– Ja, det bör man överväga, säger Henrik Sendelbach. Hans parti, kristdemokraterna ser helst att staten tar över ansvaret för hela verksamheten.