– Med tanke på de alternativ vi hade så är vi ganska nöjda med det här avtalet, för det är ju trots allt så att det är många av våra medlemmar som nu får behålla jobben, säger Bo Svedberg, ordförande för Seko i Ånge, klubb Mitt.
Totalt innebär avtalet att 250 anställda i hela landet nu slipper bli av med jobben.
Närmare 150 av Green Cargos anställda i Västernorrland – vara 80 i Ånge – tvingas nu gå ner i både lön och arbetstid. I Sundsvall och Långsele drabbas 41 respektive 23 anställda. Det statliga godsbolaget har tappat närmare 20 procent av sin transportvolym. Krisavtalet berör samtliga 1700 anställda och gäller i åtta månader. Under fyra månader i vår, från och med februari och till och med maj, kommer de anställda att få sänkt lön med tio procent och förkortad arbetstid med en dag i veckan. Under hösten blir det en frivillig arbetstidsförkortning.
SAS var först ut, och sedan följde Bosch Rex Roth och nu alltså Green Cargo – krisavtalen har kommit slag i slag.
Mittnytt: – Vad tror du om framtiden, kommer den här typen av krisavtal att bli något som man som anställd får vänja sig vid i framtiden?
– Det förekommer samtal i samhället om att det här kommer att bli vanligare, det förekommer samtal mellan LO, regeringen och arbetsgivaren om att i framtiden ha någon form av permitteringsavtal som fanns förrut.
Mittnytt: – Är Green Cargo särskilt utsatt så att det finns risk för fler krisavtal i framtiden?
– Vi har många konjunkturkänsliga transporter, det handlar om stålindustrin, skogsindustrin, så det går mycket upp och ner och ändrar sig väldigt fort, säger Bo Svedberg.