• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Se och hör Kristina Eriksson, klimatstrateg i Sollefteå kommun, berätta om satsningen på laddningsstationer för elbilar i Ramsele och Junsele. Foto: Anna Quayle SVT

Laddstationer för elbilar – nu ska Ramsele och Junsele kopplas på

Uppdaterad
Publicerad

Sollefteå kommun satsar på laddstationer för elbilar. Men i den egna fordonsflottan är det ont om elbilar.

Växthusgasutsläppen från transporterna, bilar, bussar och tung trafik, ska minskas med 70 procent senast 2030 om Sverige ska nå upp till klimatmålet.

Transporterna pekas av länsstyrelsen ut som det högst prioriterade området i kommunerna och regionens klimatarbete. Och kommunerna i Västernorrland har kommit olika långt i arbetet mot fossilfria transporter.

Västernorrland och klimatet

Laddstationer på gång

I Sollefteå jobbar man för att bygga ut infrastrukturen för elbilar.

– Här vid den nya Trafikplatsen ska vi i vår bygga en snabbladdare. Det är början på en laddinfrastruktur från kusten till fjällvärlden. Nästa steg är att bygga ut i Ramsele och Junsele, berättar Kristina Eriksson, klimatstrateg i Sollefteå kommun.

Kommunala fordonsflottan: 2 elbilar

Men kommunens egna bilpark består bara till en procent av elbilar.

– Två av 225 bilar är elbilar. De andra är av den tidiga modellen av miljödiesel. Men det här är en förändringsprocess i organisationen, att lyckas ställa om. Det kan ta tid – även om det är bråttom att ställa om till ett klimatsmartare samhälle, säger Kristina Eriksson.

SVT: Finns det några hinder i det arbetet för en mindre kommun?

– Ett hinder för en glesbygdskommun är att räkna hem statliga medel, så att det inte bara beräknas på folkmängd, utan på anda faktorer.

Så här många miljöbilar finns i din kommun

Hur stor andel av kommunens bilpark är består av miljöbilar (el, etanol, gas eller andra förnybara drivmedel)?

Kramfors: 7 el/elhybridbilar av 208 personbilar. 3,4 procent.

Ånge: 5-6 hybridbilar av 60-65 fordon.

Timrå: En elbil och en etanolbil av 120-130 personbilar. ”Övriga drivs med diesel, men definierades som miljöfordon när de införskaffades”

Sundsvall: 261 biogasfordon, 64 etanolbilar, 12 elbilar, 10 laddhybrider och 226 Diesel/HVO. ”Alla kommunens fordon kan tankas med miljöbränslen, med undantag för ett fåtal av laddhybriderna som i viss utsträckning behöver tankas med bensin. När det gäller HVO har kommunen upphandlat så att det är möjligt att använda i hela kommunen”

Härnösand: 68 procent av kommunens 112 personbilar är miljöbilar, enligt miljöbilsdefinitioner aktuella vid köptillfället. 23 procent gasbilar, 9 procent etanolbilar och 6 procent går på el eller HVO100.

Örnsköldsvik: 2017 var 60 procent miljöfordon.

Sollefteå: 2 elbilar, resterande bilar går på miljödiesel. Fordonsenheten har 225 bilar. Kommunens bostadsbolag Solatum har 3 elbilar, vilket motsvarar 15 procent av deras bilpark.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Västernorrland och klimatet

Mer i ämnet