De två mycket långa larmsamtal som föregick mordet på en 19-åring i Härnösand i våras var centrala när den första dagen av rättegången genomfördes idag. Kvinnan var i panik och vädjade om hjälp.
– Han knivhotar min vän just nu, säger hon gråtande med uppenbar skräck i rösten.
– Är ni snälla och skyndar er, ber hon till operatören på RLC, polisens regionledningscentral.
Hjälpen dröjer
Men hjälpen dröjer, polisen ställer märkliga frågor vars relevans i sammanhanget kan ifrågasättas. Tio gånger upprepas den aktuella adressen men trots det ställer operatören i slutet av samtalet än en gång frågan om vilken adress det rör sig om och frågar även om staden är Härnösand.
Det är enkelt att på nätet hitta studentboendet men polisens operatörer tror felaktigt att det rör sig om ett LSS-boende.
Långa larmsamtal
I den mycket hotfulla situationen tvingas kvinnan, och även den 19-åring som senare blir mördad, prata mycket länge med polisen. Först i 9 minuter och 40 sekunder och sedan i 13 minuter. Samtidigt finns den knivbeväpnade mannen i lägenheten.
Det tar sedan en timme och 32 minuter innan polisen är på plats.
Mord och två våldtäkter
Då är en person livshotande knivskuren och den larmande kvinnan har enligt förundersökningen blivit våldtagen två gånger.
– Varför i helvete skickar de ingen, undrar mordoffrets mamma Linnéa Lindh uppgivet.
– När det gäller alla ärenden som vi hanterar är det viktigt att få en bra lägesbild, säger Benny Rinnström, chef på polisens regionledningscentral, RLC, i nord.
Samtidigt vill han inte uttala sig om den aktuella situationen.
– Huruvida det polisiära ingripandet är lyckat eller inte den bedömingen överlåter vi åt särskilda utredningar, så det vill jag inte kommentera, säger han.