Liberalerna vill se den nya Ostkustbanan utbyggd med dubbelspår senast 2035 att förbättra förutsättningarna för gods- och passagerartrafik.
– Den här sträckan är ju en flaskhals i transporterna och då är det dubbelspår som är lösningen, säger Ina Lindström Skandevall (L).
Hur mycket kommer det att kosta?
– Det finns inga siffror på rak arm. Det viktiga för oss är att komma med ett vallöfte om att vi kommer att finansiera det här bygget, säger riksdagsledamoten Gulan Avci (L). Vi säger nej till regeringens höghastighetståg som kostar skattebetalarna miljarder men som inte stärker infrastrukturen i norra Sverige.
– Det är vansinnigt att man pratar om snabbtåg mellan Göteborg och Stockholm medan vår infrastruktur är totalt eftersatt, säger Elise Backman (L) riksdagskandidat.
Hör Liberalernas företrädare i klippet
Ostkustbanan Gävle – Härnösand
Järnvägen mellan Gävle och Härnösand är ett 27 mil långt enkelspår. Regioner och kommuner längs södra Norrlandskusten driver frågan om ett dubbelspår för att korta restiderna och öka kapaciteten för godstransporter.
Regeringen beslutade i juni 2018 att anslå 1,7 miljarder extra till dubbelspårsutbyggnaden, och samtidigt peka ut järnvägssträckan Gävle–Härnösand som en brist i det nationella transportsystemet. Det betyder att dubbelspårsutbyggnaden ska prioriteras i nästa planbeslut för perioden 2022-2033.
Källa: Trafikverket och Härnösands kommun