Att bara skylla på mobilerna för dåliga resultat i skolan tycker Jimmy Jaldemark är att göra det för enkelt för sig.
Det finns datorer och surfplattor i klassrummen – Jademark tycker att mobilförbudet tar bort möjligheten att lära sig använda mobilen som ett stöd för lärandet.
– Det här är ett redskap de flesta har tillgång till. Då tar vi bort det från undervisningen, ett redskap som de faktiskt vet hur det fungerar, säger han.
Mobilförbud i skolorna eller inte – vad tycker du?
Vi har även fått in en del kommentarer på vår Facebook SVT nyheter Västernorrland som både hissar och dissar mobilförbud på skolor:
Yvonne: Det är bra att elever interagerar med varandra, istället för bara mobiler. Händer det något så föräldrar måste kontaktas så finns det ju ändå möjlighet för elev/pedagog att göra det. I övrigt- vad behöver eleven mobilen till
Totte: Tycker det är fel att beslagta folks egendom. Hade ju hellre satt upp en jammer, men då grinar väl lärarna att dom inte kan använda sina telefonen.
Åsa: Bara positivt, till och med sonen tycker det är toppen och den sociala utvecklingen har ökat.
Diana: Men så viktigt att studerande som behöver sin behov mobil som ett hjälp med för att klara skolgången ska få behålla sin mobil i dessa fall ska mobilen som hjälpmedel som man har alltså rätt håll i del behöver det få ha koll på sin tex diabetes osv.
Klara • Bra!
Digitalisering och digitala hjälpmedel ska användas när lärare tycker det är tillrådigt!
Vid behov och med syfte.
På raster behöver fritidspedagoger hjälpa till aktiviteter också för de som blir ensamma. Kommer nog hjälpa även den sociala situationen men det kräver också att skolor går in och aktivt jobbar med de som blir utanför men som nu kan gömma sig bakom skärmar
Lärare • Jag hör till dem som verkligen trodde att mycket inlärning skulle komma av att eleverna skulle få använda både mobil och dator i skolan. Men det har inte blivit så, alltför mycket på telefonerna blir istället en distraktion, ett störningsmoment, ett hinder för verklig inlärning. Jag är som pedagog så oerhört besviken över att det blev så här. För några år sedan var vi många som trodde att digitala verktyg verkligen skulle fungera utmärkt för att eleverna skulle få både bättre kunskap och mer kunskap. Nu är vi som arbetar på skolorna tvungna att hantera hela den digitala flod som vi alla befinner oss i genom att ha mobilfritt under skoldagen. Vi arbetar ju självklart vidare med att öka elevernas kunskaper om källkritik, fake news och skapande användning av digitala verktyg. Det står i läroplanen vi arbetar efter.
Farmor • Barnens läsförmåga och läsförståelse störtdyker.Mer högläsning och utlåning av spännande böcker till eleverna. Mobilanvändandet anser jag ska ske på fritiden.Många barn/ungdomar använder mobilen väldigt mycket så låt skolan vara en zon där man umgås med varandra på rasterna och arbetar koncentrerat på lektionerna.