Enligt Konsumentverket riskerar Nextjetbiljetter att bli värdelösa efter den 17 november. Resenärer riskerar att bli strandsatta på sina destinationer och missa anslutningar.
Riskerar att bli lurade
Nu vill Konsumentombudsmannen få ett domstolsbeslut som tvingar Nextjet att informera kunderna om detta.
– Risken är stor att många konsumenter drabbas av betydande skador till följd av den bristfälliga informationen, menar Konsumentverket.
I en stämmningsansökan till patent- och marknadsdomstolen har Konsumentverket begärt skyndsam handläggning av ärendet. Därför har man begärt att domstolen fattar ett så kallat interimistiskt beslut som gäller i väntan på det slutgiltiga utslaget. Nextjet ska helt enkelt tvingas att berätta att bolaget inte får flyga efter den 17 november.
Osäkert trots ny ansökan
Bakgrunden är att Transportstyrelsen hänvisat till flygbolagets dåliga ekonomi och dragit in tillståndet.
Under torsdagen skickade Nextjet in en ny ansökan om operativ licens efter 17 november till Transportstyrelsen. Enligt Konsumentverket kommer emellertid det osäkra läget avseende biljetterna att finnas kvar så länge ansökan inte är behandlad.