Under onsdagen lämnades konkursansökan in för två bolag i Nextjetkoncernen, dels moderbolaget Nextjet Sverige och dels Nextjet AB som skött själva flygverksamheten. Tillsammans har bolagen drygt 100 miljoner kronor i skulder.
Advokat Lars-Erik Andersson har utsetts till konkursförvaltare och bolagen hade redan innan konkursansökan lämnades in kontaktat honom för att förbereda ett snabbt omhändertagande av bolaget.
Flygplanen kostade mest
Listan över leverantörsskulder är lång. Bland de största fordringsägarna syns, inte helt förvånande, företag i flygbranschen. Några exempel är Alandia Air, som leasar ut flygplan, flygbolaget West Atlantic, Transportstyrelsen och företag som sysslar med flygplansservice.
Skulder till lokala företagare
Bland lokala leverantörer finns många hotell och taxibolag över hela Norrland. Konkursboet är till exempel skyldiga Vilhelmina Taxi nästan en halv miljon kronor.
Även de lokala flygplatserna riskerar att förlora pengar i konkursen. I Västernorrland har Höga Kusten Airport krav på drygt 230 000 kronor, Örnsköldviks flygplats drygt 1,7 miljoner och Sundsvall Timrå Airport nästan 1,9 miljoner.