Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Sveriges Lärare kräver krafttag och resurser: ”Skolan är ingen fabrik”, säger förbundsordförande Anna Olskog och kommer med förslag på förändringar för att stötta elever och lärare. Foto: Jeppe Gustafsson/Bildbyrån, pressbild Sveriges Lärare

Nödrop från lärare – för stora klasser förstör skolan: ”Skolan är ingen fabrik”

Publicerad

Sveriges lärare räcker inte till för eleverna. Klasserna är för stora och det finns inte tid och resurser för att hjälpa alla. Det menar en av landets stora fackliga organisationer, Sveriges Lärare.

– Vi har en ohållbar klassrumssituation och det får konsekvenser för elever, lärare och hela samhället, säger nyblivna förbundsordföranden Anna Olskog.

Majoriteten av lärarna i fackförbundet Sveriges Lärare uppger i en färsk undersökning att de i ganska eller mycket låg utsträckning kan tillgodose alla elevers behov i undervisningen.

– Förutsättningarna brister. Vi måste reglera elevgrupper och klasser för att möjliggöra att eleverna ska lyckas.

Utmaningar i skolan i Västernorrland

Rapporten som presenteras under tisdagen heter ”En ohållbar klassrumssituation”. Nio av tio lärare i grundskolan uppger att de har elever som har behov av att undervisas i mindre grupp.

Barn får inte det stöd de behöver

Enligt rapporten vittnar många lärare om barn som far illa på grund av att skolorna inte har de resurser som krävs.

– Nedskärningarna måste stoppas. Kommunerna måste investera i skola och förskola så att vi kan uppfylla skollagen och läroplanerna.

Vill förstatliga skolan

Förbundet tycker att kommunerna borde fråntas ansvaret för skolan så att det blir en mer likvärdig skola i hela landet.

– Vi kommer att fortsätta kämpa för de här frågorna. Det här är allvarligt.

DETTA VILL SVERIGES LÄRARE

  • Reglera klasstorlekar
  • Öka möjligheten till undervisning i halvklass och mindre grupper
  • Investera mer i förskola och skola
  • Låt staten ta över ansvaret för skolväsendet
  • Se över regler för anpassningar och särskilt stöd
  • Garantin om tidiga insatser måste följas
  • Säkerställ tillgång till mer omfattande stödundervisning
  • Reglera lärarnas tid för planering
  • Lärare måste få tid för att klara sitt kärnuppdrag

källa: Sveriges Lärare

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Utmaningar i skolan i Västernorrland

Mer i ämnet