Björn Högberg undervisar på institutet för socialt arbete på Umeå universitet. Han forskar också om skolan, skolpolitiken och sambandet mellan skolan och elevers välmående.
– Det mesta tyder på att skolan har blivit mer bedömningstung och att lärarna spenderar mer tid med att bedöma elever och att dokumentera bedömningen, säger han.
Han förklarar också hur mekanismen Loss Aversion tillsammans med dagens skolsystem kan förstärka problemen.
Resultat i skolan får allt större betydelse
Insatserna och resultaten i skolan upplevs också bli allt mer avgörande för elevens framtid.
– Min morfar behövde inte prestera bra i skolan för att få ett jobb och ett gott liv. Idag är det tydligt att den som misslyckas i skolan får det svårt senare i livet.
Han ser också en social stress. Framför allt i storstadsområdena. Där det blir viktigt att komma in på ”rätt skola”.
I videon högst upp i artikeln svarar Björn Högberg på tre frågor om sin forskning kring elever och skolan.
VAD ÄR LOSS AVERSION/FÖRLUSTAVERSION?
Psykologisk och ekonomiskt begrepp.
Tendensen att vara mer känslig för negativa utfall än för positiva kallas för förlustaversion och är en av de mest väldokumenterade avvikelserna från rationellt beslutsfattande.
Inom ekonomi och beslutsteori refererar förlustaversion till människors starka benägenhet att undvika förluster framför att skaffa sig vinster.
Enkelt förklarat – så funkar det
Begreppet menar att smärtan av förlust är dubbelt så kraftfull som nöjet av en vinst.
Enkelt uttryckt: det är bättre att inte förlora 200 kronor än att hitta 200 kronor.
Förlustaversion demonstrerades första gången av Amos Tversky och Daniel Kahneman.
källa: Institutet för näringslivsforskning och The decision lab bland annat