En tjej sitter med armarna runt benen och ser uppgiven ut och till höger psykologen Angelica Jyttner på Sundsvalls sjukhus som pratar om ungas ohälsa

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
– Hade de varit på en arbetsplats hade de blivit sjukskrivna, säger psykolog Angelica Jyttner på Sundsvalls sjukhus. Hör psykologens larm om ungas ohälsa. Foto: SVT Grafik, Anna Beijron/SVT

Psykologen Angelica i Sundsvall om skolans läroplan: ”Gör så att barn misslyckas och drabbas av utmattning”

Uppdaterad
Publicerad

Som psykolog på Sundsvalls sjukhus möter hon allt oftare ungdomar som är helt slutkörda. Hon ser ett systemfel där individer hamnar i kläm.

– De har kroppsliga symptom. Det är kroppens sätt att hantera att vi inte orkar, förklarar Angelica Jyttner.

Symptomen har ingen medicinsk orsak. Patienterna är utredda. Hade de varit på en arbetsplats hade de blivit sjukskrivna för utmattning, säger hon.

– Det är många flickor med drag av autism och add, utan att de har en diagnos.

Utmaningar i skolan i Västernorrland

Den gemensamma faktorn är ofta skolan. Eleverna har gått under radarn. Tills de är helt slutkörda.

– De kan få höra att de ska ”skärpa till sig.”

Läroplanens krav orimliga

Hon berättar att patienterna kämpar för att klara läroplanens krav på att reflektera, resonera och analysera.

Hon lindar inte in sin kritik.

– Det är fullständig katastrof.

Pekar på systemfel

Samtidigt är hon noga med att poängtera att det är systemet hon kritiserar – inte lärarkåren.

– Det handlar väldigt sällan om att skolan inte försöker. De som jobbar i skolan gör ett hästjobb. Men de här flickorna syns inte.

Elever som har en diagnos blir synliga, medan de med utmaningar men utan diagnos kan bli osynliga, säger hon.

– Det börjar ofta i fyran, femman. De har begåvningen men de blir ”osynliga”. De märks inte. De kanske klarar målen men har egentligen kapacitet för B.

En väggklocka till vänster i bild och till höger en skolelev som har huvudet i händerna och i förgrunden ligger n hög med läroböcker

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Här ges exempel på en skoluppgift i årskurs fem som psykologen Angelica Jyttner tycker är irrelevant och som hon menar att barnen inte är mogna för i den åldern. Foto: Claudio Bresciani/TT, Henrik Montgomery/TT

Hur kan ett system som skulle vara rättvist och lika bli så utslagsgivande? Vad möter hon på mottagningen? I videon beröttar Angelica Jyttner om sin upplevelse av problemen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Utmaningar i skolan i Västernorrland

Mer i ämnet