Fokus i utredningen ligger på kunskapskraven men hon ser en risk att man missar målet.
– Det är ganska styrande direktiv. Eftersom vi har ett resultatstyrt skolsystem så är det bristerna man fokuserar på, förklarar hon och i videon utvecklar hon vad hon ser för problem med utredningen.
Regeringen vill ser mer betoning på fakta i läroplanen, att den i större utsträckning anpassas till barns kognitiva utveckling och att man ser mer till elevernas praktiska färdigheter i de praktiskt-estetiska ämnena.
Övergripande mål ses över
För första gången på länge ser man också över de inledande delarna i läroplanen.
– Det har inte hänt sedan 1994. Så det är en sak som känns ny och lite större. Det handlar om skolans övergripande mål.
Pisa och prestation
Hon säger också att regeringen utgår från den kognitiva forskningen i sina direktiv, inte klassrumsforskningen och pedagogiken som hon själv representerar.
– Jag tror att man vill ha skolfrågorna högt på agendan och kunskapsmätningarna, som Pisa och nationella proven, visar på stora grupper som inte presterar tillräckligt väl.
Forskaren Ninni Wahlström förklarar i klippet vad hon ser för risker med fokuset i regeringens utredning, och lyfter lärarnas roll och kunskap att bedöma vad som är ”godtagbara kunskaper”?