Skolforskaren Ninni Wahlström som är professor vid Linnéuniversitetet i Växjö

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Dagens utredningar är mer styrda än tidigare, menar skolforskaren Ninni Wahlström som säger att det är en balansakt mellan för stor styrning och att lita till lärarnas förmåga att bedöma elevernas kunskaper. Foto: pressbild Linnéuniversitetet

Skolforskarens kritik mot politikerna: ”Man undervärderar det kunskapsfokus som redan finns”

Uppdaterad
Publicerad

Regeringens utredning av skolans läroplan fokuserar på kunskapskraven. Men Ninni Wahlström, forskare i pedagogik, ser en risk att den statliga styrningen blir för stor och att man missar målet med att förbättra kunskaperna i skolan.

Fokus i utredningen ligger på kunskapskraven men hon ser en risk att man missar målet.

– Det är ganska styrande direktiv. Eftersom vi har ett resultatstyrt skolsystem så är det bristerna man fokuserar på, förklarar hon och i videon utvecklar hon vad hon ser för problem med utredningen.

Utmaningar i skolan i Västernorrland

Regeringen vill ser mer betoning på fakta i läroplanen, att den i större utsträckning anpassas till barns kognitiva utveckling och att man ser mer till elevernas praktiska färdigheter i de praktiskt-estetiska ämnena.

Övergripande mål ses över

För första gången på länge ser man också över de inledande delarna i läroplanen.

– Det har inte hänt sedan 1994. Så det är en sak som känns ny och lite större. Det handlar om skolans övergripande mål.

Pisa och prestation

Hon säger också att regeringen utgår från den kognitiva forskningen i sina direktiv, inte klassrumsforskningen och pedagogiken som hon själv representerar.

– Jag tror att man vill ha skolfrågorna högt på agendan och kunskapsmätningarna, som Pisa och nationella proven, visar på stora grupper som inte presterar tillräckligt väl.

Forskaren Ninni Wahlström förklarar i klippet vad hon ser för risker med fokuset i regeringens utredning, och lyfter lärarnas roll och kunskap att bedöma vad som är ”godtagbara kunskaper”?

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Utmaningar i skolan i Västernorrland

Mer i ämnet