Enligt en enkät som organisationen gjort med 1 355 grundskolelärare, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder, framkommer det att nio av tio lärare vill vara ute mer i naturen.
– Det skapar välbefinnande, bidrar till ökad folkhälsa, folk mår helt enkelt mycket bättre, säger Roine Karlsson, ordförande Friluftsfrämjandet Luleå.
Alla skolor har inte friluftsdagar
Sedan 1994 är inte friluftsdagar i skolan obligatoriska, utan det är upp till rektorerna att besluta i frågan.
Friluftsfrämjandets enkät visar dessutom att inte alla skolor har friluftsdagar.
– Många kommer ut tack vare att de har kloka och vana föräldrar men en stor andel kommer inte ut och skulle behöva en knuff för att få hjälp.
Sammanfattning av enkäten:
• Fyra av tio lärare svarar att de har inga eller endast en friluftsdag per år på sina skolor. Skolorna som deltar i enkäten har i snitt cirka två friluftsdagar per läsår, men det är en stor skillnad mellan olika skolor.
• Ungefär hälften av idrottslärarna uppger att mindre än tio procent av lektionstiden läggs på friluftsliv, trots att det är en central del i läroplanen.
• Över hälften av de svarande, nästan sju av tio av idrottslärarna, menar att målen i läroplanen för friluftsliv skulle vara lättare att nå om obligatoriska friluftsdagar återinfördes.
• Nio av tio NO-lärare vill vara mer ute i naturen med sina elever.
• En av fyra idrottslärare att de fått för lite kunskap om friluftsliv under sin lärarutbildning. Många lärare efterfrågar kompetensutveckling på området.
• En majoritet av NO-lärarna är ute i väldigt liten utsträckning. Mer än hälften (62 procent) förlägger mindre än fem procent av sin undervisningstid utomhus.
Källa: Friluftsfrämjandet