Den relativt nystartade föreningen Fenomenala vill förändra skolan så att färre barn slås ut och blir hemmasittare. Föreningen försöker få skolor i Norrbotten och Västerbotten att anamma ett arbetssätt som liknar Nytorpsmodellen, framtagen av skolutvecklaren Anna Borg.
– Det är en metod som ger resultat. De barn som får den här hjälpen går ut nian med fullständiga betyg, säger föreningens grundare Anna Tuomas i Luleå.
”Ska bli ledande i landet”
Anna Tuomas är lärare och dessutom själv förälder till en son med ADHD och dyslexi. Det var erfarenheten från den egna sonens skoltid som fick henne att starta föreningen.
– När min son gick ut sjuan saknade han betyg i många ämnen. Två år senare gick han ut nian med fullständiga betyg. Det kunde han göra tack vare att vi föräldrar och skolpersonal bildade ett team, och arbetade metodiskt kring vår son på ett sätt som liknar Nytorpsmodellen.
Hon fortsätter:
– Vi vill att skolorna i Norrbotten och Västerbotten ska bli ledande i landet genom att införa den här metoden på bred front.
I klippet ovan beskriver Anna Tuomas metoden hon anser behövs.
Skollagen om hemmasittare
Enligt skollagen gäller att för elever som på grund av sjukdom eller liknande skäl inte kan delta i vanligt skolarbete under längre tid, men som inte vårdas på sjukhus eller en institution som är knuten till ett sjukhus, ska särskild undervisning anordnas i hemmet eller på annan lämplig plats.
För att särskild undervisning ska få ges i hemmet måste eleven samtycka till det. Om eleven är under 18 år krävs samtycke från elevens vårdnadshavare.
Rätten till särskild undervisning gäller för elever i:
- grundskolan
- grundsärskolan
- specialskolan
- sameskolan
- gymnasieskolan
- gymnasiesärskolan
Övriga skolformer omfattas inte.
Källa: Skolverket