Det var när Robin började fyran och lämnade den lilla byaskolan i Korsträsk för en större skola inne i Älvsbyn som problemen började. En bit in på höstterminen vägrade Robin gå till skolan mer.
– Han fick panikattacker när det var dags att gå till skolan, blev sjuk och kräktes, säger hans mamma Emma Rosengren.
Ångestladdad situation
Skolan försökte lösa situationen genom att ge Robin anpassad studiegång. Man tog till exempel bort lektioner och ämnen så att det till slut bara fanns ett fåtal ämnen kvar.
– Det hjälpte inte alls. Robin behöver en väldigt tydlig struktur och det var själva skolmiljön han inte klarade av, inte skolämnena. Skolan blev ångestladdad för honom, det var alldeles för stimmigt, säger Emma Rosengren.
Fick diagnos i årskurs sex
Mamma Emma är kritisk till att skolan fortsatte att sätta in samma åtgärder år efter år, trots att de inte fungerade. När Robin gick ut sexan fick han diagnosen autism.
– Skolan har aldrig utvärderat de åtgärder man sätter in. Vi har hela tiden fått höra att vi ska ha nya möten, att vi ska ta nya tag till hösten och åren bara går. Nu går han ut åttan och har hundra procent frånvaro, säger mamma Emma Rosengren.
Utskottet ska analysera frånvaron
Barn och fritidsutskottets ordförande Anna Lundberg (S) vill inte ställa upp på en inspelad intervju kring dessa frågor, men svarar i ett mejl att det inte är optimalt att plocka bort ämnen för en elev för att lösa denna typ av problem, men att det finns tillfällen när det är ett alternativ.
Lundberg skriver även att ”Älvsbyns kommun har en tydlig handlingsplan som beskriver hur skolan ska arbeta med problematisk frånvaro (...) utskottet kommer under hösten att jobba med analyser kring frånvaro och kränkningar, för att ständigt bli bättre.”
Hör Robins mamma Emma berätta mer om situationen i klippet ovan.