Traditionellt mäter man friktionen med ett hjul som man bromsar och mäter bromskraften med. Men nu testas en ny metod från fordonsindustrin för att se hur det kan fungera på flygplatser.
– Vårt sätt att mäta är med optiska metoder och inte mekaniskt. Det är billigare och lättare att serva och underhålla det här systemet. Jag tror också att det kan bli säkrare uppskattningar, säger Benny Thörnberg som är docent i elektronik på Mittuniversitetet.
Dioder och laser
I ett rör som är riktat mot marken finns tre dioder som läser av friktionen. Rören fästar man enkelt på en vanlig personbil.
– Det är laser som lyser ner på marken och så uppskattar man ljuset som kommer tillbaka och det är inom det osynliga området.
Framtagen på universitet
Metoden är framtagen vid Luleå universitet, men nu vill Mittuniversitetet testa den i flygplatsmiljö och jämföra med det traditionella sättet att mäta.
Kommer det att sitta sådana här instrument på vanliga personbilar i framtiden?
– Kanske är tekniken för dyr för att sitta på vanliga personbilar. Den metod som utvecklas för fordonstrafiken framför allt, tror jag, är att man tar data från bilens egna bromssystem, ABS. Och att man har bilar som kan utbyta information med varandra.