Det handlar om att ta fram fordon och teknik som har olika uppgifter på en flygplats. Till exempel självkörande fordon för snöröjning, självkörande gräsklippare och drönare för övervaking.
– Vi är långt komna och det handlar om en inriktning på automation, digitalisering och hållbara, eldrivna lösningar, säger Björn Wahlström som är innovationschef på Luftfartsverket.
Plats för innovation och forskning
Under fredagen demonstrerades tekniken och fordonen på plats i Örnsköldsvik. Tanken är att Örnsköldsviks Airport ska bli en slags forskningsarena.
– Vi har fått se att de här fordonen finns och fungerar. Det här ska bli en hub för innovation och forskning i den här delen av landet, fortsätter Björn Wahlström.
Den tekniska utvecklingen och satsningen i Örnsköldsvik sker i samverkan med regionen och näringslivet lokalt.
– Sedan måste vi ha respekt för säkerhetsaspekten och regelverket. Men vi är inne i den processen parallellt.
Elflyg inte långt borta
Det finns också långtgående planer på nästa steg i projektet. Bland annat handlar det om utveckling av eflyg.
– Det är väldigt viktigt ur ett hållbarhetsperspektiv. Där pratar vi också om helt nya, svenskbyggda flygfarkoster, eller flygplan som kan starta och landa vertikalt som en helikopter.