In i det sista jobbades det på den senaste stora järnvägssatsningen i Sundsvall, Bergsåkerstriangeln, men från och tisdagen den 6:e juli ska godstågen rulla på den nya sträckan.
Järnvägens förbifart – slipper vända i centrum
– Det är en milstolpe, tycker Håkan Åberg, projektledare på Trafikverket.
– Transporterna blir snabbare och blir billigare, säger han.
Bergsåkerstriangeln fungerar som en förbifart som leder järnvägstrafiken i en båge från väster till norr och gör att långa timmertransporter inte längre behöver köras in och vändas i Nacksta eller på Sundsvalls central.
Den nya 1,7 kilometer långa sträckan – som kostat drygt en halv miljard att bygga- kopplas sedan ihop med Ådalsbanan strax norr om Bergsåkersbron.
Färre bomfällningar i centrum
Den nya förbifarten minskar även trycket på centrala Sundsvall där fällda järnvägsbommar återkommande stoppar upp trafiken.
Nu blir stoppen färre när antalet tidsödande vändningar av långa gods och timmertåg minskar.
– Ja, absolut, säger Håkan Åberg
Den nya sträckningen är i första hand tänkt för godstransporter. Det är enligt Trafikverket även en klimatsatsning eftersom mer gods kan köras på järnväg istället för med lastbil.