– Vi tittar på hela frågan om vad som ska hända nu, säger Alexandra Elias som är presskommunikatör på Trafikverket.
De flygplatser som Trafikverket upphandlat trafiken på sedan tidigare är Hemavan, Vilhelmina, Lycksele, Gällivare och Arvidsjaur.
– Det finns vissa destinationer vi upphandlat och de är de vi tittar på nu. Alla andra linjer är kommersiella, och där är vi inte involverade, säger hon
Ytterst osäkert för Kramfors
Vad som händer med övriga destinationer där Nextjet haft trafik, som till exempel Höga Kusten Airport, är oklart.
– De delarna kan vi inte svara på vad som händer med de destinationerna. Den övergripande bilden vad gäller Kramfors har vi inte. Det är lite osäkert, säger Alexandra Elias.
Hoppet står till Trafikverket
Trafikverket har sedan tidigare beslutat om allmän trafikplikt på Höga Kusten Airport, vilket innebär att flygtrafik ska garanteras från flygplatsen. Men den gäller först från oktober 2019.
Men flygplatschefen Per Enroth vill ändå tro att det ska lösa sig efter Nextjets beska besked på onsdagen.
– Vårt hopp står nu till att Trafikverket kan ordna mellanlandningar här från till exempel Gällivare som vi haft tidigare. Annars får vi i värsta fall vänta till oktober 2019. Flygplatsen är jätteviktig för näringslivet i Ådalen och många företag är beroende av att människor kan resa ut och hit.
Regeringen bekymrad
Regeringen har uppmärksammat det prekära läget och och infrastrukturminster Tomas Eneroth säger till TT att regeringen ser ytterst allvarligt på situationen och att flyget är avgörande för tillgängligheten i hela landet.
– Vi arbetar intensivt, och inte minst Trafikverket just nu, för att hitta en lösning på kort och lång sikt, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) till TT.
Det är oklart om det intensiva arbetet han hänvisar till även omfattar flygplatsen i Kramfors- Sollefteå.