Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Lastbilen som frontalkrockade med en personbil och orsakade en dödsolycka på Högakustenbron tog sig över på fel sida av vägen via en öppning i vajerräcket. I videon kommenterar Fredrik Sundelin, projektledare för underhåll, anledningen till att öppningarna finns. Foto: gobiten.se, Per-Erik Ström/SVT

Öppning i mitträcket där dödsolyckan på Högakustenbron inträffade – Trafikverket: ”Är en katastroföverfart”

Uppdaterad
Publicerad

Lastbilen som frontalkrockade med en personbil och orsakade en dödsolycka på Högakustenbron tog sig över på fel sida av vägen via en öppning i vajerräcket.

Öppningen finns som en katastroföverfart förklarar Fredrik Sundelin på Trafikverket.

En person omkom och en blev allvarligt skadad efter att en lastbil och en personbil frontalkrockat på Högakustenbron på tisdagskvällen förra veckan.

Bron, som i övrigt har en mittvajer som skiljer de båda körfälten åt, har en öppning på runt 40 meter – och det var där som lastbilen tog sig över på fel sida av vägen.

Öppningar i vajerräcken beskrivs av Trafikverket som ”katastroföverfarter” och är en anordning för uttrycknings- och väghållningsfordon.

Både polis och Trafikverket utreder just nu olyckan och polisen rubriceras som vårdslöshet i trafik och vållande till annans död. Lastbilen har tagits i beslag för teknisk undersökning.

I videon kommenterar Fredrik Sundelin, anledningen till att öppningarna finns.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.