– Vi har ju provat en gång , så nu borde det ju funka, säger Claes Fredriksson.
”Flagship One”, som projektet hette, var tänkt att bli den första av planerade 500 fabriker.
I februari 2025, ett halvår efter nedläggningsbeskedet, tänker Göteborgsföretaget Liquid Wind som ligger bakom metoden göra en omstart – återigen i Örnsköldsvik.
Den här gången tänker man sig dessutom en en dubbelt så stor anläggning; 100 000 ton per år.
Mer kostnadseffektivt
– Det blir mer kostnadseffektivt så, säger Claes Fredriksson.
Att Örsted överraskande hoppade av menar Fredriksson berodde på att bolaget hade andra, större problem, på världsmarknaden.
En lärdom av det första försöket är att få in investerare tidigare i processen, och helst ska investeringsfrågan vara klar innan jobbet börjar igen i april.
Det krävs ”många miljarder” i investeringar, men någon mer specifik siffra släpper man inte ifrån sig.
Behövs stöd i början
Fartygsbränslse tillverkat av grön vätgas och rökgaser har fortfarande ett avgörande problem: det är dyrare än vanliga bränslen.
Kommer ni behöva subventioner, stöd för att klara det här?
– Ja, det kommer krävas stöd i början, säger Claes Fredriksson.
Det handlar närmast om stöd för metoder att fånga in koldioxid för tillverkningen , det som kallas CCU.
Och ja – Bill Gates kan bli aktuell som investerare – även den här gången.
I klippet berättar Claes Fredriksson om läget – och om vad Bill Gates säger när han ringer honom.
Olika sätt att fånga in den farliga koldioxiden
Det finns idag två sätt att fånga in växthusgasen koldioxid.
Det ena är att fånga in och lagra den djupt under havsbotten. Med tiden övergår gasen koldioxid till en fast form, den mineraliseras.
Metoden kallas CCS, Carbon Capture Storage.
Den andra metoden – som ska användas i Örnsköldsvik – kalla CCU – Carbon Capture Utilization.
Här används koldioxiden som industriell råvara för att tillverka exempelvis bränslen.
Bägge metoderna anses viktiga för att minska utsläppen av koldioxid.
En utredning om användningen av CCS och CCU ska vara klar i slutet av 2025. Läs mer på Energimyndigheten