Kameratornen som skickar bilder från Sundsvalls flygplats till fjärrstyrningscentralen slogs ut i samband med ett strömavbrott i februari i år.
Skärmarna i centralen släcktes ned och Svensk Pilotförening menar att systemet med fjärrstyrning av flyg inte är tillförlitligt.
– Det visar på den sårbarheten som vi har pekat på, säger Tomas Gustafsson i Svensk Pilotförening.
Fjärrstyrningen byggs ut
Luftfartsverket som utvecklat systemet tillsammans med Saab och hoppas på försäljning på världsmarknaden hävdar att man inte har problem med fjärrstyrningen och vill utöka antalet fjärrstyrda flygplatser. Kontrakt har skrivits om att fjärrstyra Kiruna, Umeå, Östersund och Malmö flygplatser från Arlanda.
– Den generella inställningen till fjärrstyrda torn är väldigt positiv och det vi gör i Sverige, det pågår i många andra länder. Just nu bygger man en liknande kontrollcentral som här i Sundsvall i Bodö i Norge, där man har planer på att fjärrstyra 15 flygplatser, säger Jan-Olof Ehk som är flygsäkerhetschef på Luftfartsverket.
Alternativa flygplatser slås ut
Men inom Svensk Pilotförening ser man risker med att flera flygplatser styrs från samma central, speciellt om de finns i samma område. Om fjärstyrningscentralen av någon anledning slås ut riskerar även de planerade reservflygplatser som finns vid varje flygning att tvingas stänga.
– Om centralen går ur funktion så drabbar det alla de berörda flygplatserna och då dyker både vår destination och vårt alternativ, konstaterar Tomas Gustafsson i Svensk Pilotförening.
”Oerhört allvarligt”
– Det är oerhört allvarligt med tanke på hur vi tankar bränsle för ett alternativ, om destinationen skulle stänga av en eller annan orsak, fortsätter han.
Men Jan-Olof Ehk på Luftfartsverket håller inte med.
– Jag tror inte att den risken ökar bara för att man fjärrstyr, jämfört med konventionella torn. Vi har aldrig haft några incidenter som slagit ut en central på det viset, säger han.