• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Karin Svanberg och Johan Holm i närvaroteamet i Sundsvalls kommun jobbar alltmer mot yngre elever i skolan.

”Problematiken sjunker ner i åldrarna”

Uppdaterad
Publicerad

Problemet med skolfrånvaro ökar och då är det inte bara att fler och fler elever stannar hemma. De blir också yngre och yngre.

Närvaroteamet i Sundsvalls kommun finns till för att stötta elever med problematisk frånvaro. De har erfarenhet av över 100 elever och de är positiva till vad rapporten kommit fram till. Närvaroteamet är bekymrade över att skolfrånvaron ökar och att eleverna som stannar hemma blir yngre och yngre.

Stor skillnad senaste året

– När vi startade för fem år sedan jobbade vi framför allt med åttor och nior. Nu är det treor, fyror och femmor, säger åttor och nior. Nu är det treor, fyror och femmor, säger Karin Svanberg, beteendevetare i närvaroteamet.

Skolfrånvaro

– Bara nu i höst har vi märkt en stor skillnad på att det kryper ner i åldrarna. Det har hänt bara det senaste året, så det har gått väldigt fort, säger Johan Holm, pedagog i närvaroteamet.

Förhoppningarna är att den statliga utredningens förslag ska underlätta arbetet med att få eleverna tillbaka till skolan. Att tydliggöra kommunernas och rektorernas ansvar för elevernas närvaro i skolan kan vara ett sätt.

– Bara för att det kommer en rapport, vänder det inte så, men man kanske tydliggör ansvaret, så det kan vara en hjälp absolut, menar Johan Holm.

– Skolperspektivet är viktigt. Vad kan skolan göra? Hur kan vi på skolan göra för att eleven ska vara närvarande? Tar man ansvar kan man också förändra.

Saknas system för bedömning

Närvaroteamet i Sundsvalls kommun stöttar både elever och föräldrar. De är överens med utredaren om att det är viktigt att upptäcka frånvaron tidigt och reagera snabbt.

– Framförallt när det gäller hur mycket man är borta från skolan. Redan vid första frånvaron fråga sig vad kan vi från skolan göra. Det är bra och positivt att de lyfter det. Det ser vi som en framgångsfaktor, att man börjar tidigt, säger Johan Holm.

Ett problem som utredaren pekar på är att det inte finns något likartat system för bedömning av frånvaro i hela landet. Det bör finnas tydligt definierat, så att larmklockor ringer på en viss nivå på alla skolor.

– Ibland så tror man köper förklaringar från olika hålla, så rinner frånvaron iväg och blir väldigt hög. Man måste ta det på allvar redan från början, fråga sig vad är det som gör att eleven stannar hemma, säger Johan Holm.

Skolans ansvar tydliggörs

Det är både kommunen och föräldrarnas ansvar att se till att eleven fullgör sin skolplikt. Utredaren vill ändå tydliggöra kommunernas och rektorernas ansvar i skollagen.

– Kan man då få samma tyngd att skolan också har ett ansvar i det här, att det finns ett gemensamt ansvar både som förälder och från skolan. Då tror jag att man kan nå större framgång, säger Karin Svanberg.

– Det viktigaste är att man kartlägger varför man är hemma, hur man mår i skolan. Viktigast för att komma tillbaka för eleven är att ha bra relationer på skolan till personal och andra elever, säger Johan Holm.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Skolfrånvaro

Mer i ämnet