En tonårspojke sitter på en sten vid skogskanten på Norra Berget i Sundsvall och tittar ner i marken

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Att inte kunna gå i skolan och att tappa flera års kunskapsinhämtning och socialt umgänge tär. Hur har 15-årige Isak upplevt det, och vad drömmer han om nu när han kommit tillbaka i skolan? Isaks röst är utbytt men det är hans egna svar på frågorna som återges. Foto: Per-Erik Ström/SVT

Isaks råd till andra hemmasittare: ”När man nått botten kan det bara bli bättre”

Uppdaterad
Publicerad

15-årige Isak i Sundsvall var hemma från skolan i flera år. Han kunde inte fokusera. När han efter flera års väntan fick sin adhd-diagnos och medicinering vände det.

– Allting går bra i skolan nu jämfört med förut, säger Isak.

Han vill inte svara framför kameran. Även om stigmat kring NPF och skolfrånvaro minskat och det pratas om det mer öppet, så är det också känsliga frågor.

Köerna till BUP

Anpassad grupp i skolan

Tre timmar om dagen är han på skolan nu, i anpassad studiegrupp.

Isaks mamma berättar att hon nu har en mycket gladare kille och att det blev en stor förändring när de fick diagnos och behandling för svårigheterna.

Omkring 75 procent av skolbarnen påbörjar läkemedelsbehandling efter att ha diagnostiserats med adhd, enligt Socialstyrelsen.

I videon ovanför återger vi Isaks svar på våra frågor om hans upplevelse av skolångest, och han berättar om drömmar och mål den närmaste tiden.

En bild på mamman Magdalena var son har adhd och SVT Västernorrlands reporter Anna Beijron

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hur ofta tar sonen adhd-läkemedel? Har de märkt av några biverkningar? Och vad har medicineringen gjort för skillnad? Hör föräldern Magdalena i Sundsvall berätta. Foto: Anna Beijron/SVT

VAD ÄR ADHD OCH NPF?

Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) beror på hur hjärnan arbetar och fungerar.

De vanligaste funktionsnedsättningarna är adhd, AST/Autismspektrumtillstånd, Tourettes syndrom och Språkstörning.

Adhd är en funktionsnedsättning som innebär att man har svårt att koncentrera sig. Det kan också innebära att man har svårt att sitta stilla och att hejda impulser. Det varierar hur stora problem olika personer med adhd har.

Vad står adhd för?

Bokstäverna ad står för attention deficit, som betyder uppmärksamhetsstörning.

Bokstäverna hd står för hyperactivity disorder, som betyder hyperaktivitetsstörning. Det kallas också att vara överaktiv.

Alla kan glömma bort och ha svårt med koncentrationen ibland. Det är när svårigheterna är så stora att de kraftigt påverkar individens utveckling och möjligheter att fungera i samhället som det handlar om en funktionsnedsättning.

Vad kan personer med med NPF ha svårt med?

  • Reglering av uppmärksamhet
  • Impulskontroll och aktivitetsnivå
  • Samspel med andra människor
  • Inlärning och minne
  • Att uttrycka sig i tal och skrift
  • Motoriken

Källa: Riksförbundet Attention och 1177. Mer om NPF på 1177.se här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Köerna till BUP

Mer i ämnet