Lignin är ett ämne som blir över när industrin kokar pappersmassa på tallar och granar. Lignin är något man inte vill ha i papper, men som kan användas i många andra sammanhang. I det här fallet ersättning för olja. Ligninet kommer från Sekab som förser forskningsprojektet med det bruna pulvret som påminner om malet kaffe. Asfalten kommer att se ut som vanligt, men med en viktig skillnad.
– Det kommer möjligtvis att dofta lite skog, säger Mats Wendel, innovationsstrateg hos Peab.
Lignin ersätter bitumen
Vanlig asfalt binds samman med bitumen, ett bindemedel som kommer från oljeindustrin. I den asfalt som nu läggs på en teststräcka vid Storbron i Sundsvall, har tio procent av bitumenet bytts ut mot lignin.
Det låter kanske inte så mycket, men med tanke på att det produceras 122 000 000 ton bitumen i världen varje år, så inser man att om det produceras bara tio procent mindre, så är det fortfarande en försvarlig mängd av den ändliga resursen olja byts ut mot förnybart lignin.
Lignin i pappersindustrin
Lignin är det lim som håller ihop fibrerna i trä och som ”kokas” bort i massaindustrin. Kvaliteten på papper och massa blir sämre om ligninet inte tas bort. En tredjedel av allt trä består av lignin. Det har högt energivärde och är en restprodukt som uppstår i stora mängder i massaindustrin. Det är vanligt att det används som bränsle i industrin.