När konflikten utbröt i 15 svenska hamnar på onsdagen så rörde det sig om en två timmar lång strejk. I Tunadalshamnen hängde hamnarbetarna av sig arbetskläderna klockan 12 och gick hem.
Ökar fackets kostnader
Två timmar senare var punktstrejken över men då var personalen i stället lockoutad av arbetsgivaren fram till midnatt.
– Hamnarbetarförbundet har lagt sina konfliktåtgärder så att de helt uppenbart syftat till mesta möjliga skada till minsta möjliga kostnad för facket. Med arbetsgivarorganisationens motåtgärder blir konflikten lite dyrare för hamnarbetarförbundet, säger SCAs informationsdirektör Björn Lyngfelt till SVT Västernorrland.
Svenska Hamnarbetareförbundet har varslat om punktstrejker på två timmar i 15 hamnar under onsdagen, torsdagen och fredagen. Tidpunkterna för strejkerna varierar mellan olika hamnar och är enligt Lyngfelt anpassade efter tidtabellerna för ankommande och avgående fartyg så att de får mesta möjliga effekt.
Transportarbetare på övertid
Syftet har varit att skapa så mycket oreda som möjligt, menar SCA. Ändå säger Lyngfelt att konsekvenserna än så länge är begränsade för SCA. Sundsvall Hamn har använt sig av personal anslutna till Transport som i viss utsträckning också tagits ut på övertid för att fullgöra arbetsuppgifterna. I Sundsvalls Hamn är hälften av stuveriarbetarna anslutna till vardera hamnarbetarförbundet och transport.
SVT: Vad anser SCA om konflikten?
– Det här är en konflikt som, enligt vår uppfattning främst rör förhållandet mellan två fackliga organisationer. Vi har ingen annan uppfattning än den som arbetsgivarparten, Sveriges hamnar fört fram, säger Lyngfelt.
Stora godsvolymer
SCAs godstransporter påverkas av strejken i två hamnar, Tunadal och Holmsund.
Tunadalshamnen hanteras godsvolymer över 1,5 miljoner ton och är viktig för flera exportföretag i mellersta Norrland som hanterar stora mängder gods.