Trafikverkets presskonferens, med anledning av Nextjets konkurs, följdes intresserat av Gudrun Sjödin (S), ordförande styrelsen för Höga kusten airport.
Hon menar att den innehöll en positiv nyhet och syftar då på beskedet att det blir möjligt att direktupphandla flyg till Hemavan, Vilhelmina och Lycksele. Allt för att komma i gång med flygtrafiken så snabbt som möjligt.
Det skulle kunna spilla över på Kramfors, då dessa flyg skulle kunna mellanlanda i Ådalen.
Skrivelse till regeringen
Styrelsen för Höga kusten airport har skickat en skrivelse till regeringen och Trafikverket där de vädjar om snabba beslut.
– Dels vill vi att dom skriver in möjligheten att mellanlanda i Kramfors i avtalen och dels att man skulle tidigarelägga trafikplikten för Höga Kusten Airport.
Styrelsens skrivelse till regeringen och Trafikverket
Ett hårt slag för Ådalen och Norrlands inland.
Styrelsen för Höga Kusten Airport tar situationen med NextJets konkurs på största allvar. Om flygtrafiken inte kommer igång inom snar framtid blir det svårt att behålla nyckelpersoner på flygplatsen och därmed bibehålla behörigheter.
Kommuner och företag i Ådalen, Höga Kusten och Norrlands inland kommer att drabbas hårt, inte bara när det gäller pendlande arbetskraft och affärskontakter utan även för att kunna delta på möten och konferenser. För samtliga resenärer kommer restiden att bli betydligt längre och i vissa fall dyrare, då övernattningar kommer att behövas.
På sikt leder detta till att företagens konkurrensförmåga försämras, vilket får allvarliga konsekvenser på sysselsättningen. Det påverkar även möjligheten att locka nya företag att etablera sig, liksom möjligheten att realisera regeringens intentioner i landsbygdspropositionen att stärka ådalskommunernas socioekonomiska läge.
Trafikverkets beslut om trafikplikt från 2019 har stärkt styrelsens ambitioner om en mer långsiktigt hållbar utveckling av Höga Kusten Airport. Våra två ägarkommuner har satsat medel för att kunna upprätthålla flygtrafiken fram till dess. Men så kom konkursbeskedet och all flygverksamhet lades ner.
Men trots det allvarliga läget för resenärer, företag och kommuner finns nu en möjlighet för Trafikverket att säkerställa en bättre situation för regionalflygets aktörer (flygbolag och flygplatser).
- Att skyndsamt få till nya avtal med flygoperatörer till de upphandlade linjerna till Norrlands inland.
- Att i dessa avtal skriva in möjligheten till mellanlandning vid Höga Kusten Airport fram till övergången till trafikplikt 2019, är av största vikt för att säkerställa fortsatt flygtrafik vid Höga Kusten Airport.
- Alternativt att tidigarelägga trafikplikten för Höga Kusten Airport, dvs. en skyndsam upphandling.
Styrelsen för Höga Kusten Airport
gm./ Gudrun Sjödin (S), Ordförande