Efter en tillsyn av Skolinspektionen upptäcktes att elever som läser naturbruksprogrammet med inriktning djurvård inte fått adekvat arbetsplatsförlagt lärande, APL. Detsamma gäller en elev som läser Bygg- och anläggningsprogrammet med inriktning husbygge. I båda fall har elevernas APL bestått i traditionellt butiksarbete och arbetsuppgifter som inte följer kurserna i elevernas programutbildning.
Exempelvis har en lärare berättat för Skolinspektionen att hen tidigare hållit hundkurser där eleverna aldrig fick se en hund.
Måste säkerställa praktikplatser
Nu måste skolan säkerställa att det finns arbetsplatsförlagda lärandeplatser, APL, där det centrala innehållet i kurserna kan genomföras, både för elever som läser naturbruksprogrammet och naturbruksprogrammet.
Åtgärder måste redovisas
Skolans rektor måste också, efter samråd med arbetsplatserna, fatta beslut om vilka kurser som ska förläggas på arbetsplatserna. Åtgärderna ska redovisas för Skolinspektionen senast 12 september, annars riskerar skolans huvudman ett vite på 8,5 miljoner kronor.
SVT har sökt rektorn på Praktiska gymnasiet utan framgång.
Missförhållandena på Praktiska gymnasiet
Irrelevanta APL-platser
Många elever har praktikplatser som inte matchar deras utbildning, som djurvårdsstudenter på arbetsplatser utan djur och byggstudenter i icke-relevanta butiker.
Bristande yrkeskunskaper
Eleverna får inte tillräcklig praktisk erfarenhet för att utveckla nödvändiga yrkeskunskaper och yrkesidentitet.
Otillräcklig planering och dokumentation
Det saknas tydliga beslut om vilka kursmoment som ska genomföras på APL, vilket skapar osäkerhet för eleverna.
Bristande samråd och kommunikation
Det finns bristande dialog mellan skolan och arbetsplatserna, vilket leder till att handledare och elever saknar information om kursmomenten.
Otillräcklig kvalitetssäkring
APL genomförs inte alltid så att eleverna utvecklar nödvändiga yrkeskunskaper, vilket påverkar utbildningens kvalitet.