Hund på veterinärbord.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Praktiska gymnasiet riskerar vite på 8,5 miljoner kronor – hör exempel på de bristande praktikplatserna i klippet. Foto: SVT

Skola i Örnsköldsvik hade hundkurser – utan hund

Uppdaterad
Publicerad

Skolinspektionen har utfärdat ett föreläggande mot Praktiska gymnasiet i Örnsköldsvik efter upptäckter om allvarliga brister i det arbetsplatsförlagda lärandet. Nu riskerar skolan ett vite på 8,5 miljoner kronor om inte nödvändiga åtgärder vidtas.

Efter en tillsyn av Skolinspektionen upptäcktes att elever som läser naturbruksprogrammet med inriktning djurvård inte fått adekvat arbetsplatsförlagt lärande, APL. Detsamma gäller en elev som läser Bygg- och anläggningsprogrammet med inriktning husbygge. I båda fall har elevernas APL bestått i traditionellt butiksarbete och arbetsuppgifter som inte följer kurserna i elevernas programutbildning.

Exempelvis har en lärare berättat för Skolinspektionen att hen tidigare hållit hundkurser där eleverna aldrig fick se en hund.

Måste säkerställa praktikplatser

Nu måste skolan säkerställa att det finns arbetsplatsförlagda lärandeplatser, APL, där det centrala innehållet i kurserna kan genomföras, både för elever som läser naturbruksprogrammet och naturbruksprogrammet.

Åtgärder måste redovisas

Skolans rektor måste också, efter samråd med arbetsplatserna, fatta beslut om vilka kurser som ska förläggas på arbetsplatserna. Åtgärderna ska redovisas för Skolinspektionen senast 12 september, annars riskerar skolans huvudman ett vite på 8,5 miljoner kronor.

SVT har sökt rektorn på Praktiska gymnasiet utan framgång.

Missförhållandena på Praktiska gymnasiet

Irrelevanta APL-platser

Många elever har praktikplatser som inte matchar deras utbildning, som djurvårdsstudenter på arbetsplatser utan djur och byggstudenter i icke-relevanta butiker.

Bristande yrkeskunskaper

Eleverna får inte tillräcklig praktisk erfarenhet för att utveckla nödvändiga yrkeskunskaper och yrkesidentitet.

Otillräcklig planering och dokumentation

Det saknas tydliga beslut om vilka kursmoment som ska genomföras på APL, vilket skapar osäkerhet för eleverna.

Bristande samråd och kommunikation

Det finns bristande dialog mellan skolan och arbetsplatserna, vilket leder till att handledare och elever saknar information om kursmomenten.

Otillräcklig kvalitetssäkring

APL genomförs inte alltid så att eleverna utvecklar nödvändiga yrkeskunskaper, vilket påverkar utbildningens kvalitet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.