Skoterolyckan i Söråker: Trafikverket har inte ändrat kritiserat signalsystem

Uppdaterad
Publicerad

Trots fjolårets dödsolycka och ytterligare tre olycksincidenter vid den aktuella järnvägsövergången planerar Trafikverket ingen förändring av signalsystemet.

– Det finns många andra obevakade övergånger som är mer trafikerade och högre prioriterade, säger Bengt Olsson, presschef Trafikverket.

Den tragiska skoterolyckan för precis ett år sedan kanske hade kunnat undvikas om det funnits ett tydligare signalsystem i korsningen.

Olyckskorsningen i Söråker är en enskild väg som korsar järnvägsspåret. Det saknas bommar i korsningen och den varningssignal som finns är ett fast vitt sken som slocknar när tåget kommer. Trots att det är en ovanlig och för många obekant signal väljer Trafikverket att prioritera andra typer av obevakade övergångar.

70-tal övergångar åtgärdade

2020 fanns det 3500 obevakade järnvägskorsningar i Sverige.

– Det är mellan 70 och 90 av dem som är åtgärdade nu, säger Bengt Olsson, presschef Trafikverket.

I klippet hör du hur Trafikverket resonerar om signalsystemet och vilka åtgärder som vidtagits i korsningen hittills.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.