Din tur meddelar att busstrafiken i Timrå och Sundsvall ställs in tills vidare på grund av det rådande väglaget. Foto: Stina Ahlinder/SVT

SMHI varnar för plötslig ishalka – busstrafiken påverkad i stora delar av Västernorrland

Uppdaterad
Publicerad

SMHI har gått ut med en gul vädervarning för plötslig ishalka under måndagen. Busstrafiken i Sundsvall, Örnsköldsvik, Timrå, Härnösand och Kramfors ställdes in – men strax efter klockan 14.00 började bussarna i Medelpad rulla igen.

Enligt SMHI kommer regn dra in och landa på kalla vägbanor med ishalka och besvärligt väglag som följd. Främst är det kustlandet som drabbas.

Redan under måndagsmorgonen ställdes busstrafiken i stora delar av länet in på grund av halkan.

Vid 14.00-tiden gick trafiken i Medelpad igen.

– Det är vissa enstaka turer som är inställda fortfarande och viss försening på andra turer. Det gäller att hålla koll i appen, säger Din turs presskontakt Christin Borg.

Trafiken i Härnösand, Kramfors, Sollefteå och Örnsköldsvik är fortsatt inställd tills vidare.

– Vi har ett nytt avstämningsmöte klockan 16.00, säger Christin Borg.

Till vänster ett bussdäck, utan dubbar. Till höger bild på Michaela Björk från Din tur med svart jacka och blont hår.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Varför har inte bussarna dubbdäck? Hör vad Michaela Björk från Din tur säger. Foto: Stina Ahlinder/SVT

Besvärligt väglag med plötslig ishalka

Trafikolycka Ånge kommun

Räddningstjänsten larmades till en trafikolycka söder om Ånge, på väg 83 nästan på länsgränsen till Gävleborg har en lastbil kört av vägen.

Enligt SOS Alarm ska en lastbil med trailer hänga i vägkanten mot diket. Det finns risk att den tippar ner i en å. Oklart skadeläge.

Vägen är avstängd under räddningsarbetet.

Lugnt på akuten - trots extremhalkan

Gårdagen extremhalka orsakade inget kaos på akuten. Trots att det var glashalt på många ställen var det få som ramlade och skadade sig.

- Det var inte så mycket som man kan tror. Det var många patienter på akuten, men inte många i förhållande till halkan. Inte så många olyckor, säger Paula Johangen, chef på akuten på NUS.

Hon tror att det beror på att det var så uppenbart att det var halt igår, att folk var försiktiga.

- Det var så tydligt när det regnade på snö och blankis, säger hon.

Anna • Vid två tillfällen under senaste veckorna har jag fått ringa återbud till tandläkaren för att jag inte tar mig ut pga ishalka och utebliven halkbekämpning i Härnösand. Ringer man kommunen om detta blir man oförskämt bemött och ifrågasatt. Ingen verkar ta ansvar!
Man ska som medborgare kunna ta sig ut, det är väl ändå grundbehovet nr 1. Kommuner behöver få mkt skarpa krav på sig att klara av halkbekämpningen. Man kan ju ta pengar från dyrt fikabröd, presentkort och dyra flygresor för personalen så blir det nog pengar över till både snöröjning och halkbekämpning!

Anders • SMHI har varnat om halka och is i god tid .Sluta gnäll stanna hemma

Flera inställda bussturer i Västerbotten

Enligt Länstrafiken har det varit en rad inställda turer i fjällområdet under tisdagsförmiddagen. Det handlar bland annat om trafiken på linje 432 mellan Saxnäs och Marsliden.

- Det är väderläget och väglaget det handlar om. Efterdyningar efter gårdagen, säger Nina Lindberg som är kommunikationsansvarig på Länstrafiken.

Resenärer uppmanas att hålla sig uppdaterade via Länstrafikens hemsida eller appen.

Busslinjer öppnas upp i Skellefteå

Regiontrafiken öppnas upp i Skellefteå, skriver Skellefteåbuss på sin hemsida. Det gäller dock inte linjerna 204, 211, 219, 220 och 229 som är inställda resten av dagen.

Lokaltrafiken i Umeå rullar igen

I Umeå är lokaltrafiken nu igång igen, skriver Ultra på sin hemsida. De skriver också att det fortsatt finns risk för förseningar.

Kalle • Efter 15 års boende i Luleå undrar jag över en sak och det är varför Umeå kommun inte över tid,under vintern, sandar gator och vägar där busslinjerna går, inte bara hållplatser och vissa rondeller, detta gjorde man i Luleå! Resultatet var att det fanns grepp under bussen även om halkbekämpningen blev försenad. Dyrt kanske men bussturer var sällan inställda även om vädret blev som idag. Samhällsekonomiskt anser jag att det måste bli billigare att sanda än att företag, skola och omsorg drabbas av uteblivna anställda pga is!

Niklas • Har kört E4:an från Gävle till Timrå och sen vidare på 331:an och Rv90 norrut.
Man såg redan mellan Söderhamn och Hudiksvall vart det skulle barka hän, ingen förebyggande halkbekämpning öht, första saltbilarna såg jag vid 11 i Hudiksvall.
Trafikverket har ju vetat om det här väderomslaget en bra stund, varför inte börja förebygga i god tid?
Är ju inte rimligt att E4:an ska stängas i 6 timmar för att fordon inte tar sig fram pga underkylt regn.
För er som skriker om bättre däck och kedjor på tunga fordon, eller att vi ska parkera.
Sorry, men kedjor hjälper inte vid underkylt regn, finns inte däck i världen som hjälper heller mot den totala avsaknad av friktion som rådde bitvis, samt att det finns ju noll ställen att stanna på i princip..

Kalle • De bussar ultra har i trafik saknar tekniska lösningar för halka. ”OnSpots” är en lösning som fungerat förr på ultrabussar, sen behövs utbildning av förarna hur körning på halt underlag ska genomföras. Den utbildningen får man inte med ett busskörkort. Detta i kombination med halkbekämpning bör fungera!

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.