Halkan ställer till det för trafiken i länet under måndagen. På E4 har flera trafikolyckor skett och mellan 11.30 och 13.15 var det totalt stopp i höjd med Bye i Härnösand. Med restköer som gjorde trafiken stillastående länge.
Räddningstjänsten larmades till en trafikolycka vid 11-tiden. När de kom till platsen kolliderade två brandbilar – som sedan behövde bärgas.
Enligt Johan Keijser på räddningstjänsten ska det handlat om en kraftig inbromsning vid en trafikolycka som orsakade att brandbilarna krockade. Det ska inte vara någon person som skadats fysiskt.
”Väldigt väldigt halt”
Enligt Trafikverket är det mycket halt på platsen på grund av underkylt regn.
– Det är väldigt väldigt halt, säger larmoperatören för SOS Alarm.
På flera ställen i länet, i bland annat Skulebacken, Älandsbro och Bollstabruk står lastbilar stilla efter vägen. Enligt Trafikverket kan det medföra stor påverkan på trafiken.
Kollektivtrafiken påverkas
Under måndagen påverkades kollektivtrafiken då flera busslinjer ställdes in. På måndagseftermiddagen och kvällen började flera turer rulla igen.
Besvärligt väglag med plötslig ishalka
Trafikolycka Ånge kommun
Räddningstjänsten larmades till en trafikolycka söder om Ånge, på väg 83 nästan på länsgränsen till Gävleborg har en lastbil kört av vägen.
Enligt SOS Alarm ska en lastbil med trailer hänga i vägkanten mot diket. Det finns risk att den tippar ner i en å. Oklart skadeläge.
Vägen är avstängd under räddningsarbetet.
Lugnt på akuten - trots extremhalkan
Gårdagen extremhalka orsakade inget kaos på akuten. Trots att det var glashalt på många ställen var det få som ramlade och skadade sig.
- Det var inte så mycket som man kan tror. Det var många patienter på akuten, men inte många i förhållande till halkan. Inte så många olyckor, säger Paula Johangen, chef på akuten på NUS.
Hon tror att det beror på att det var så uppenbart att det var halt igår, att folk var försiktiga.
- Det var så tydligt när det regnade på snö och blankis, säger hon.
Anna • Vid två tillfällen under senaste veckorna har jag fått ringa återbud till tandläkaren för att jag inte tar mig ut pga ishalka och utebliven halkbekämpning i Härnösand. Ringer man kommunen om detta blir man oförskämt bemött och ifrågasatt. Ingen verkar ta ansvar!
Man ska som medborgare kunna ta sig ut, det är väl ändå grundbehovet nr 1. Kommuner behöver få mkt skarpa krav på sig att klara av halkbekämpningen. Man kan ju ta pengar från dyrt fikabröd, presentkort och dyra flygresor för personalen så blir det nog pengar över till både snöröjning och halkbekämpning!
Flera inställda bussturer i Västerbotten
Enligt Länstrafiken har det varit en rad inställda turer i fjällområdet under tisdagsförmiddagen. Det handlar bland annat om trafiken på linje 432 mellan Saxnäs och Marsliden.
- Det är väderläget och väglaget det handlar om. Efterdyningar efter gårdagen, säger Nina Lindberg som är kommunikationsansvarig på Länstrafiken.
Resenärer uppmanas att hålla sig uppdaterade via Länstrafikens hemsida eller appen.
Kalle • Efter 15 års boende i Luleå undrar jag över en sak och det är varför Umeå kommun inte över tid,under vintern, sandar gator och vägar där busslinjerna går, inte bara hållplatser och vissa rondeller, detta gjorde man i Luleå! Resultatet var att det fanns grepp under bussen även om halkbekämpningen blev försenad. Dyrt kanske men bussturer var sällan inställda även om vädret blev som idag. Samhällsekonomiskt anser jag att det måste bli billigare att sanda än att företag, skola och omsorg drabbas av uteblivna anställda pga is!
Niklas • Har kört E4:an från Gävle till Timrå och sen vidare på 331:an och Rv90 norrut.
Man såg redan mellan Söderhamn och Hudiksvall vart det skulle barka hän, ingen förebyggande halkbekämpning öht, första saltbilarna såg jag vid 11 i Hudiksvall.
Trafikverket har ju vetat om det här väderomslaget en bra stund, varför inte börja förebygga i god tid?
Är ju inte rimligt att E4:an ska stängas i 6 timmar för att fordon inte tar sig fram pga underkylt regn.
För er som skriker om bättre däck och kedjor på tunga fordon, eller att vi ska parkera.
Sorry, men kedjor hjälper inte vid underkylt regn, finns inte däck i världen som hjälper heller mot den totala avsaknad av friktion som rådde bitvis, samt att det finns ju noll ställen att stanna på i princip..
Kalle • De bussar ultra har i trafik saknar tekniska lösningar för halka. ”OnSpots” är en lösning som fungerat förr på ultrabussar, sen behövs utbildning av förarna hur körning på halt underlag ska genomföras. Den utbildningen får man inte med ett busskörkort. Detta i kombination med halkbekämpning bör fungera!