”Sundsvalls kommuns ståndpunkt i frågan om hur E14 ska anslutas till E4 kommer att väga tungt” säger Sundsvalls kommunalråd Bodil Hansson (S). Det är alternativet N2 på kartan (den blå/lila sträckningen) som kommunen förordar. Foto: SVT, grafik från Trafikverket

Sundsvallspolitikernas ställningstagande i E14-frågan: En anslutning norrut

Uppdaterad
Publicerad

Kommunpolitikerna i Sundsvall har enats om en ståndpunkt i frågan om hur och var E14 ska kopplas ihop med E4 i framtiden.

Alla partier i plan- och utvecklingsutskottet – det vill säga S,C,V, M och L – är eniga om att alternativet N2, med anslutning mellan övre Bosvedjan och Birsta, är att föredra.

Men inga pengar finns, åtminstone inte på 10-15 år.

SVT har tagit del av yttrandet som alla partier i Sundsvalls kommuns plan- och utvecklingsutskott – där KD och SD inte är representerade – alltså står bakom.

”Vi är medvetna om att även N2 inrymmer utmaningar, men ser ändå detta som bästa alternativet för en ny sträckning av E14. Med denna lösning får vi både avlastning av Hulivägen och avlastning av Timmervägen genom Birsta”...”För de tunga Transporterna till Terminaler i Birsta innebär N2 en fördel”, skrivs det bland annat i yttrandet.

– Sedan är det ju så att det inte finns någon finansiering för detta ännu. Det ligger 10-15 år bort i tiden. Åtminstone, säger kommunalrådet Bodil Hansson (S).

Två alternativ avstyrks

Vad betyder Sundsvallspolitikernas ställningstagande i långa loppet i den här frågan? Hur tungt väger det?

– Det kommer att väga väldigt tungt. Utöver det som är bäst i trafik- och miljöhänseende handlar det också om vad som blir bäst för Sundsvall totalt sett.

Av yttrandet framgår också att Sundsvalls kommun avstyrker två av de fem alternativen: det som skulle innebära att trafiken blir kvar genom centrum och det som skulle gå söder om staden, som är det klart dyraste och skulle kosta drygt två miljarder kronor.

De två övriga alternativen går också norr om stadskärnan: ett mot Birsta handelsområde och ett som skulle gå igenom bostadsområdena Granloholm och Bydalen, det alternativ som hittills mött starkast motstånd i opinionen.

Ytterst är det Trafikverket som slutligen fattar beslut.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.