Kunderna ska inte drabbas

Uppdaterad
Publicerad

Telia meddelar nu att de kommer hålla kunder som drabbas av bluffsamtalen skadeslösa. Även Telenor och Tele2 uppger att de kan tänka sig att täcka eventuella kostnader.

– Vi har bestämt att vi krediterar våra kunder eftersom det här handlar om organiserad brottslighet, säger Inger Gunterberg, Telias pressenhet.

Det betyder att Telia ska se till att eventuella samtalskostnader tas bort från kundernas fakturor. Kunderna ska inte behöva kontakta Telia för att det ska ske.

Bluffsamtalen

Även andra telekommunikationsbolag som Telenor och Tele2 diskuterar samma lösning.

Svårt spåra bedragarna

Däremot kommer det att bli svårt för bolagen att spåra vilka som ligger bakom samtalen.

– De har den taktiken att de byter nummer hela tiden, men de nummer vi upptäcker spärrar vi omedelbart, berättar Inger Gunterberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Bluffsamtalen

Mer i ämnet