– Många djur tycker om att följa vattendrag och verkar inte bekymra sig om vägen, säger Ulrika Sundgren, projektledaren för E14 i Sundsvall där vi står vid en bäck som rinner under bron där trafiken passerar i hög fart ovanpå.
Det var först på 2000-talet som man i Sverige började bygga större viltpassager vid nya vägbyggen.
Viktigt vid nybyggnation
I Västernorrland var det första projektet där metoden användes E4 Sundsvall 2011 och sedan E14 som blev klar nyligen.
– Vid all ny- och ombyggnation av både större vägar och järnvägar tittar man alltid på om det behövs passager för djur, säger Annette Ekman som är miljöspecialist på Trafikverket.
Finns det några nackdelar?
– Det enda är att det kostar lite mer pengar. Vi har gjort bron vid E14 lite längre och nu ligger kostnaden på ungefär 15 miljoner, säger Ulrika Sundgren.
Se vilka spår vi hittar när vi besöker den nya passagen under E14 i Sundsvall i videon.
OLIKA TYPER AV PASSAGER FÖR VILT
Trafikverket arbetar med olika typer av lösningar för att minska olyckor med vilt och ren.
• Viltstängsel
• Djurpassager
• Faunapassage
• Vägpassager med viltvarningssystem
• Ekodukt
Källa: Trafikverket. Här kan du läsa mer om de olika lösningarna och hur de fungerar.