I videon ser du ett axplock av de djur som passerat de sju kameror som varit uppsatta vid passager vid E4 söder om Sundsvall, på sträckan mellan Myre och Skönsmon.
– Vi behöver se till att djuren kan passera annars kommer vi att få upp dem på vägarna, säger Annette Ekman, miljöspecialist på Trafikverket.
Här kan du läsa och se mer om Trafkverkets utvärdering av viltpassagerna.
Tunnlar och broar
Även vid den nya dragningen av E14, väster om Sundsvall har man byggt en tunnel som djuren kan använda. Trafikverket har olika typer av viltpassager, som broar och tunnlar.
– De ska kunna röra sig inom sina hemhabitat.
BARRIÄREFFEKTER OCH VILTOLYCKOR
Regeringen har för flera år sedan gett Trafikverket i uppdrag att intensifiera arbetet med miljöåtgärder i transportsystemet.
Större vägar och järnvägar utgör i varierande grad barriärer för faunan. Barriärpåverkan är påtaglig när anläggningen är utrustad med viltstängsel, men både vägar och järnvägar med hög trafikvolym kan utgöra en faktisk barriär, även om det saknas viltstängsel.
Omvänt kan en stor anläggning sakna barriärpåverkan om denna har gott om broar, tunnlar etc., som kan fungera som faunapassager. Viltolyckor sker frekvent på stor del av våra vägar och järnvägar, men framför allt där det saknas skyddsåtgärder och i vissa intervall av trafikvolym. Barriärpåverkan och viltolyckor hänger samman.
Källa: Trafikverket