Sexuella och rasistiska trakasserier inom hotell-och restaurangbranschen har belysts på senare tid. Nu vill forskaren Kristina Zampoukus vid turismforskningsinstitutet på Mittuniversitetet undersöka hur arbetsgivare och anställda kan komma till rätta med problemen.
Fått upp ögonen
Under 2017 lyftes sexuella trakasserier samt hot om våld i restaurangbranschen upp i metoo-uppropet. Kristina Zampoukus menar att branschen själv har fått upp ögonen för rådande omständigheter men att problemen är bestående.
– Uttrycket ”kunden har alltid rätt” kan vara problematiskt. Branschen lockar många unga med begränsad arbetslivserfarenhet som kanske inte är trygga i vilket beteende man ska acceptera från gäster eller kollegor, säger hon i ett pressmeddelande.
Ta problemet på allvar
Kristina Zampoukos fick idén till studien efter att ha fått höra berättelser från olika håll om hur vanligt det är med bland annat trakasserier i branschen. Forskningsprojektet har beviljats 3,7 miljoner kronor av Afa Försäkring.
– Vi ser gärna att arbetsgivare tar problemet på allvar, säger hon.