Kammarkollegiet är den myndighet som hanterar ersättning ur resegarantin. Bara under det senaste dygnet har Kammarkollegiet fått in 1100 ersättningsanspråk efter att resebolaget Detur meddelat att de försätter sig själva i konkurs.
– Jag har varit i kontakt med Kammarkollegiet och kommer att göra en skriftlig anmälan om att få tillbaka våra pengar, säger Mikael Jonsson.
Hos Kammarkollegiet beskriver man situationen som exceptionell och anger idag på sin hemsida att de ”har en hög arbetsbelastning och handläggningstiden är därför längre än normalt, i dagsläget ca 4–6 månader”
Ansök om ersättning enligt resegarantilagen
Du kan endast få ersättning om du:
- Bokat en paketresa, eller
- bokat ett sammanlänkat researrangemang och
- att din resa är inställd eller avbruten på grund av att reseaktören blivit insolvent eller gått i konkurs.
Dessutom måste reseaktören ha ordnat med en resegaranti som är så pass stor att den täcker alla resenärers krav. Trots att de som säljer paketresor eller sammanlänkade researrangemang enligt lagen är skyldiga att ordna med resegaranti gör de inte alltid det. Försäkra dig därför om att reseaktören har resegaranti innan du bokar din resa.
Källa: Kammarkollegiet