Riktlinjer för bisysslor för anställda inom Sundsvalls kommun, SVT:s reporter Anna Beijron.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Vilka är reglerna egentligen för bisysslor för offentligt anställda? SVT:s reporter Anna Beijron reder ut. Foto: SVT

Tre frågor om: Vad gäller för bisysslor när man är offentligt anställd?

Uppdaterad
Publicerad

Vad får man och vad får man inte ha för sidouppdrag brevid jobbet i det offentliga? Det regleras både i lag och riktlinjer hos arbetsgivaren. 

Utgångspunkten är att man har rätt att ha en bisyssla. Men det får inte konkurrera eller skada förtroendet för din arbetsgivare.

I Sundsvalls kommuns riktlinjer står att kommunen måste ha kännedom om alla bisysslor.

Dubbla skyldigheter

Om en medarbetare brister i sina skyldigheter kan det leda till arbetsrättsliga åtgärder. Arbetsgivaren å sin sida är skyldig att informera arbetstagarna om vad som kan göra en bisyssla otillåten.

Vad som gäller för en arbetstagare hos en myndighet ser du i videon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.