Elbilsförsäljningen skjuter i höjden och prognosen är att fler och fler bilägare kommer att välja el framför fossila drivmedel i framtiden.
I takt med fler laddbara elbilar på de svenska vägarna ökar även efterfrågan på publika laddstationer – något som Sverige inte är i fas med i dagsläget.
Elbilar ökar snabbt
Branschorganisationen M Sverige ställer sig högst kritiskt till omställningstakten.
– Möjligheten att ladda blir allt sämre nu när antalet elbilar ökar snabbt. Varken samhället eller branschen verkar vilja ta ansvar för att lösa laddfrågan, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige.
Enligt branschorganisationen PowerCircle saknas totalt 18 000 publika laddstolpar och i Västernorrland 113 för att uppnå EU:s målsättning.
Laddstolpar och elbilar i länen
Antal publika laddpunkter
Västernorrland: 284 publika laddpunkter
Jämtland: 536 publika laddpunkter
Västerbotten: 286 publika laddpunkter
Gävleborg: 448 publika laddpunkter
Antal laddbara bilar per län
Västernorrland: 3966 laddbara bilar
Jämtland: 2086 laddbara bilar
Västerbotten: 5132 laddbara bilar
Gävleborg: 4529 laddbara bilar
Bilar per publik laddpunkt
Västernorrland: 14 bilar per publik laddpunkt
Jämtland: 4 bilar per publik laddpunkt
Västerbotten: 18 bilar per publik laddpunkt
Gävleborg: 10 bilar per publik laddpunkt
Antal stolpar som saknas per län:
Blekinge län 115
Dalarnas län 68
Gotlands län –
Gävleborgs län 5
Hallands län 500
Jämtlands län –
Jönköpings län 538
Kalmar län 87
Kronobergs län 262
Norrbottens län 138
Skåne län 2 313
Stockholms län 10 052
Södermanlands län 349
Uppsala län 637
Värmlands län 138
Västerbottens län 227
Västernorrlands län 113
Västmanlands län 337
Västra Götalands län 2024
Örebro län 309
Östergötlands län 490
Statistik (april) från branschorganisationen PowerCircle
Enligt branschorganisationen Mobility Sweden ligger Sverige efter EU:s rekommendation om att varje medlemsstat ska etablera en publik laddpunkt per tio registrerade laddbara bilar.
Idag ligger Sverige på knappt en publik laddpunkt per 20 laddbara bilar.
EU:s målsättning bygger på måttet CPEV (antal laddpunkter per laddbart fordon).
Källa: elbilsstatistik.se, mobility sweden, powercircle.