Patienterna har uttryckt oro på flera punkter hos kliniken, men Magnus Sjögren menar att majoriteten av patienterna är nöjda med vården och känner sig delaktiga.
– Vi lyssnar på dem, vi tar det på stort allvar. Men att alla skulle vara nöjda, det är en omöjlighet, säger Magnus Sjögren.
Låg personalomsättning
Patienterna har kritiserat bristen på personal och även personalens kompetens. Enligt Magnus Sjögren är personalomsättningen låg och enligt honom är bemanningen god. Sedan öppningen i januari 2024 har de haft en inhyrd sjuksköterska och vikarier har tagits in vid behov.
”Svårt att ta till sig vårdprogrammet”
En annan punkt som patienter har kritiserat är klinikens rutiner som de uppfattat som både otydliga och föränderliga. Magnus Sjögren säger att alla patienter får ta del av det vårdprogram som gäller på kliniken innan de skrivs in. På kliniken vårdas patienter frivilligt och genom tvångsbehandling.
– Jag tror att en del kan ha svårt att ta till sig allt om vårdprogrammet, om det till exempel rör sig om tvångsbehandling, säger Magnus Sjögren.