– Jag har jobbat i många år och sett hur problemen har ökat, säger Jessica Diamant, skolkurator på Engelska skolan i Sundsvall.
Tillsammans med rektorn på Engelska skolan, Pascal Brisson, Adele Löfqvist och Pieter Strijdom har hon jobbat fram ett arbetsmaterial åt lärare som ska hjälpa dem att få eleverna att prata om bland annat kränkningar på sociala medier.
Vågar inte berätta
– Man kanske delar en bild, som man inte tänkt skulle hamna hos så många och plötsligt är hela klassen eller ännu fler involverade, säger Jessica Diamant.
Många vågar inte berätta för någon vuxen om vad som händer på nätet.
– Det blir en skyddad verkstad och vuxna har inte samma insyn där. Man är skyddad bakom en skärm, så det är mycket kränkningar som kommer, menar hon.
Ska måla under samtalet
Förutom diskussionfrågor till lärarna består arbetsmaterialet av målarböcker till eleverna.
– Att färglägga förproducerade mönster är terapeutiskt och avslappnande, säger Adele Löfqvist, illustratör, som gjort de tecknade bilderna.
Hon menar att om eleverna färglägger medan de pratar, så underlättar det för djupare samtal om svåra ämnen.
Viktigt att prata om
– Många gånger tror jag att ungdomarna inte är medvetna om hur illa de gör andra. Då är det viktigt att prata om det, säger Adele Löfqvist.
– Bilderna gör att det är mindre fokus på samtalet, att man sitter öga mot öga. Medan de ritar och målar, blir det avslappnat på ett annat sätt, vilket gör det lättare för eleverna att öppna sig, menar Jessica Diamant.