I en rapport från Skolverket från 2022 framkommer det att simkunnigheten har minskat något sedan 2014. Sju procent av eleverna i årskurs 6 når inte kunskapskravet för att simma 200 meter.
I Sala, där badhuset är ålderstiget och kommunen brottas med hur man ska lösa badhusfrågan, säger badchefen Elinor Lingblom att hon ser att barnens simkunnighet går upp i åldrarna.
Sämre teknik och ork bland eleverna
I en frågeenkät som SVT Nyheter Västmanland har gjort svarar ansvarig för simundervisningen på Varmsätra skola och Ransta skola i Sala kommun att de också ser en lägre simkunnighet bland eleverna, främst genom sämre teknik och uthållighet. Att badhuset var stängt under pandemin och att barnen inte går dit med sina föräldrar nämns som två tänkbara orsaker.
Lovsimning i Arboga
Arboga har näst lägst andel simkunniga i årskurs 6 av kommunerna i Västmanland: 87 procent bedömdes klara kraven förra läsåret. Ansvariga ser inte någon skillnad före och efter pandemin, men jobbar för att fler ska klara kraven.
”För att öka simkunnigheten bland våra elever har vi satsat mer på de yngre barnen; de har fått fler tider med simundervisning. Vi har också haft simundervisning under alla skollov för samtliga årskurser”, svarar de i SVT:s enkätundersökning.
I klippet: Hur bra är du på att simma, 1-10?
Så många är godkända i simning i årskurs 6 på skolorna i Västmanland
Arboga: 87,4%
Fagersta: 97,1%
Hallstahammar: 95,2%
Köping: 91,6%
Kungsör: 89%
Norberg: 88,9%
Sala: 91,7%
Skinnskatteberg: 86,5%
Surahammar: 95%
Västerås: 92,4%
Fakta: Simkunnighet minskar bland svenska elever
Sju procent av eleverna i årskurs 6 läsåret 2021/2022 kunde inte simma 200 meter. Jämfört med 2014 har andelen simkunniga minskat med två procentenheter. Det innebär att ungefär 8 300 elever som lämnade mellanstadiet i juni inte kunde simma inför sommarlovet.
Skolverkets undersökning visar också att elevsammansättningen på skolorna har betydelse för andelen simkunniga elever. På skolor med sämre socioekonomiska förutsättningar klarar 89 procent av eleverna betygskriteriet i simning, jämfört med 95 procent på skolor med bättre förutsättningar.
Mer än hälften av lärarna i uppföljningen tycker att det är en utmaning att få till simundervisningen. En fjärdedel av lärarna uppger att det finns stora utmaningar med tillgång till tider i simhallen, att erbjuda extra simundervisning för elever som behöver samt transport till och från simhallen. En femtedel uppger att det finns stora utmaningar med elever som inte kommer till simundervisningen.
Om simning i grundskolans läroplan
Simning ingår i ämnet idrott och hälsa i grundskolan. Från och med mellanstadiet ingår även badvett, säkerhet och hantering av nödsituationer vid vatten i undervisningen. För betyget E i grundskolan ska eleven kunna simma 200 meter i en följd varav 50 meter på rygg.
Källa: Skolverket