Jämfört med andra infrastruktursatsningar är flyget billigt. Vägar och tågräls kostar i investeringar och drift betydligt mer än en flygplats, menar professor Maria Börjesson vid Statens väg och transport institut.
– En flygplats är en asfalterad bana, den kräver ett väldigt litet underhåll i jämförelse med till exempel en väg och transportmedlet befinner sig i luften under större delen av tiden som en jämförelse.
Viktig med alla typer av transportmedel
Det här är också argument som förespråkarna Moderaterna, Centerpartiet, Kristdemokraterna liksom Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna lyfter fram.
– Vi lägger betydligt mycket mer pengar från kommunen på till exempel vägar, Mälarbanan, kollektivtrafiken och hamnen. Det är bara det att de här pengarna syns på ett annat sätt eftersom vi har ett flygplatsbolag, säger Elisabeth Unell (M).
– Det är viktigt att vi kan kommunicera att vi har alla typer av kommunikationer från vår stad, säger Elisabeth Unell.
– Över 200 års arbeten är knutna till flygplatsen så det är klart att den bidrar liksom motorväg och järnväg till samhällsnyttan, menar Lars Kallsäby (C).
– För en kommun är det en enorm fördel att ha tillgång till alla fyra transportsätten, motorväg, järnväg, hamn och flyg.
Viktigaste verksamheterna
På flygplatsen finns ambulansflyg, helikopter och pilotutbildning, charterflyg och privatflyg liksom personal som arbetar på och kring flygplatsen. Här finns också en brandstyrka komplett med brandbilar som kan användas i hela kommunen enligt ledningen. Vid den stora skogsbranden var också flygplatsen viktig för att ta emot släckningsplanen från Italien.
– Även om ambulans- och organtransporter inte är kommunal verksamhet så har vi ju invånare som kan ha behov av att snabbt få tillgång till de här tjänsterna inom en rimlig tid, säger Amanda Agestav (KD).
– Västerås har en budget på 10 miljarder kronor, då kan vi lägga 20 miljoner kronor här med tanke på vad vi får för pengarna säger Lars Kallsäby.