– Man ska inte överdriva en regional flygplats betydelse, säger professor Maria Börjesson vid Statens väg och transportforskningsinstitut.
Om kostnaden är väldigt hög så talar det emot att man har nytta av en flygplats. Man måste genom rätt prissättning ta reda på vilken betalningsvilja det finns för att driva flygplatsen, menar hon.
Svalt lokalt intresse
– Västeråsarna har ju redan röstat med fötterna. Det är ju väldigt få västeråsare som reser från flygplatsen, säger Markus Lindgren (MP).
–Som vi ser det har flygplatsen en väldigt liten samhällsnytta och därför vill vi, och som vi uppfattar det väldigt många västeråsare, lägga ner flygplatsen.
Anna Maria Romlid (V) instämmer.
– Våra största invändningar är att den kostar så otroligt mycket pengar för västeråsarna och att våra skattemedel kan gå till bättre saker som skola och äldreomsorg.
Vänsterpartiet har också sen tidigare lanserat förslaget att stänga Hässlö och bygga bostäder på området i stället.
Tveksamt jobbargument
Enligt flera förespråkare sysselsätter flygplatsen med kringverksamheter strax över 200 personer, ett tveksamt argument menar motståndarna då pengarna även skulle kunna generera tjänster även inom skola, vård och omsorg.
– Vi kan konstatera att med de resurser som vi idag lägger på flygplatsen skulle vi kunna göra satsningar i välfärdens kärna istället säger Markus Lindgren (MP).
Liberalerna lämnade nyligen flygplatsbolagets styrelse, bland annat i protest mot vad man anser är för låga krav på bolaget att gå runt ekonomiskt. Redan 2021 vill partiet se att bolaget går runt utan ekonomiska bidrag från kommunen.
– Är det så att de flygbolag som använder terminalbyggnaden med all dess personal inte vill betala för sig då kanske man får stänga den verksamhetsgrenen och fortsätta med skolflyg och fritidsflyg och så vidare, säger Jesper Brandberg (L).
– Men på längre sikt måste även skolflygsföretagen, som är vinstdrivande företag, börja betala sina verkliga kostnader.